Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Een uitleg over Google Updates

Een uitleg over Google Updates
MijnHostingPartner

Een uitleg over Google Updates

Met een website probeer je in de meeste gevallen ook gevonden te worden op zoekmachines zoals Google. Een website die goed presteert in de organische zoekresultaten kan ervan uitgaan dat er altijd een stabiele bron van verkeer naar je website bestaat. Maar hoe stabiel is dit? Je krijgt te maken met Updates van Google. Concurrentie en nog veel meer wild card factoren waar je wellicht geen rekening mee hebt gehouden. In dit artikel leggen we uit hoe je hier rekening mee kunt houden, en hoe je voldoet aan de regels. 

Google is net zoals elk ander software bedrijf afhankelijk van updates, een zoekalgoritme zoals Google is constant in beweging en krijgt te maken met verbeteringen in hoe zoekresultaten getoond worden aan hun klanten. Daarom is Zoekmachine optimalisatie geen stilstaand iets. En zal je als webmaster altijd op de hoogte dienen te blijven van de laatste updates aan het zoekalgoritme. En wat zoekmachines zoals Google van jouw website verlangen. 

De grote jaarlijkse updates van Google

Google heeft vrijwel elk jaar een grote update aan het zoekalgoritme, deze grote updates staan erom bekend om aardig wat op te schudden. Vaak hebben deze grote updates in de stijl van Google ook een naam erbij. Zoals de Google Penguin update, de BERT update en Medic update. Deze updates staan erom bekend om alle of specifieke branches van het internet op te schudden. Waar de grootse slachtpartijen zijn geweest in het verleden zijn de websites in de YMYL niches. Oftewel Your Money or Your Life. Alles wat te maken had met Financiën en de gezondheid was onder de vergrootglas gelegd en websites die niet voldeden aan de standaarden die Google hiervoor had ingevoerd, kelderden naar beneden in de zoekresultaten. 

Zeker medisch gesproken zijn er nu tegenwoordig referenties nodig om te kunnen ranken in de zoekresultaten, een anonieme website die medisch advies gaf zonder basis of uitleg hierachter worden voorkomen om getoond te worden aan de mensen die hiernaar zoeken. Zodra jouw website hier niet aan voldeed werd deze lager getoond binnen de zoekresultaten, of zelfs geheel verwijderd uit de zoekresultaten. Zo proberen ze de informatie die getoond wordt aan gebruikers die naar medische termen en oplossingen zoeken te beschermen van valse of onjuiste informatie. 

Er zijn ook echter updates uitgekomen om specifieke “black hat” technieken tegen te gaan en te stoppen. Dit zijn bijvoorbeeld websites geweest die met een link boost pakket op Private blog netwerken hadden gekocht tegen te gaan om hierdoor een voordeel te kweken tegenover hun concurrenten. Simpelweg duizenden links die verzameld werden op andere websites om de uiteindelijke doelwebsite omhoog te krikken. 

In de BERT update van Google is er ook een nadruk gelegd op het tegengaan van websites die geheel anoniem gedraaid werden. Websites in verschillende niches waar expertise vereist voor is om over te praten, kunnen dus een voordeel hebben met een uitgebreide over ons pagina. Die laat zien dat de nodige expertise er is. Combineer dit met Social media signalen om de populariteit vast te stellen. En het wordt moeilijker gemaakt om een website anoniem te draaien en succesvol te laten ranken binnen Google.

Kleinere updates die vaak onaangekondigd zijn

Naast de grote updates die aangekondigd worden publiceert Google het hele jaar door kleinere updates om kleinere verbeteringen of bug fixes op te lossen. Deze worden vaak niet aangekondigd via de officiële kanalen, maar worden wel opgemerkt door webmasters. En soms erkend door medewerkers van Google. Om die reden is het handig om voor jezelf op de hoogte te blijven door erkende internet marketers te volgen op bijvoorbeeld twitter. En ook een aantal (hogere) medewerkers van Google. Zo blijf je beter op de hoogte wat er allemaal gebeurd in de wereld van Internet Marketing en de verschillende zoekmachines. 

Wat zijn ranking factoren?

Rankingfactoren is een term die je ongetwijfeld wel eens bent tegengekomen als je een kleine stap waagt in de wereld van Internet Marketing en Zoekmachine optimalisatie. Een website en eigenlijk elke pagina en blog post is namelijk niet zwart of wit, goed of slecht in de ogen van een algoritme. Er zijn een legio aan verschillende factoren die bepalen of een pagina of post kunnen ranken binnen Google, en zo ja op welke plek ze dienen te staan in de zoekresultaten. 

Rankingfactoren zijn bijvoorbeeld, maar niet gelimiteerd tot: 

  • Is de website veilig? SSL certificaat, maakt gebruik van de laatste technieken.
  • Heeft de pagina of website een heldere layout? 
  • Is de website of pagina geschikt voor mobiele apparaten
  • Gebruikerservaring
  • Google Mijn Bedrijf vermelding
  • Social media signalen en activiteit
  • HTML tags, correcte onderverdeling van de pagina’s en posts. 
  • Domein factoren, goede reputatie en geschiedenis.
  • Externe factoren zoals Backlinks en reviews op andere websites
  • Content, is de inhoud leesbaar en zonder spelfouten

Deze lijst is natuurlijk de definitieve lijst met elke ranking factor die gebruikt wordt. Google en zoekmachines in het algemeen zullen ook nooit je de volledige lijst geven waar rekening mee gehouden wordt. Als iedereen het perfect doet is het namelijk niet meer relevant. 

Je ziet echter wel aan de lijst en andere signalen dat er steeds meer rekening gehouden wordt met relevantie van de content of inhoud, en hoe bezoekers ermee omgaan. Zie je al jouw bezoekers snel afkappen na enkele seconden op een website? Google zal dit ook bijhouden. Al dit soort factoren geven signalen af aan Google hoe hoog jouw website in de zoekresultaten dient te staan. 

Basis fundering op orde hebben

Met elke website dien je dus rekening te houden met een grote lijst aan beste praktijken en regels. Het kan een onmogelijke takenlijst lijken om hier allemaal aan te voldoen. Echter met de juiste fundering van jouw website hoef je al met een hoop geen rekening te houden. Een van die funderingspilaren is het Content Management Systeem wat je gebruikt voor je website. Een Content Management Systeem neemt namelijk een hoop technische zaken al uit handen voor je bij het maken van de juiste fundering van je website hosting.

Daarom is de keuze waarop je jouw website gaat maken voorop bij de eerste stappen. Neem een kijkje bij verschillende soorten, installeer er een paar binnen jouw webhosting op bijvoorbeeld een subdomein. En lees je in bij onze kennisbank en andere mensen die hier wat over te zeggen hebben. Zo kan je een geïnformeerde keuze maken naar jouw fundering van je website. 

Verder is het handig of aan te raden om de content van jouw website op orde te hebben. Vermeld geen valse informatie en doe je best voor elk stuk content wat de deur uitgaat. Een afgeraffeld stuk tekst publiceren zal geen tot weinig kans hebben op slagen. Daarom is het wellicht een idee om ook huiswerk te doen naar wat werkt en wat niet werkt. Kijk ook naar je eigen bestaande website, en controleer waar je verkeer vandaan komt en naar welke pagina’s. Neem een cursusje creatief schrijven voor het web, of controleer nog een keer extra je spelling voordat je op publiceren drukt. 

Letten op de spelregels

Zo zijn er dus een hoop spelregels waar je jezelf aan dient te houden bij het maken en onderhouden van een website. En onthoudt dat dit geen stilstaand proces is. Er zal altijd op de hoogte gebleven dienen te worden wat werkt en wat niet werkt. Anders kan het maar zo dat na een periode van succes, jouw website de kant van de Dodo achterna gaat. 

Probeer ook geen shortcuts te nemen met het opzetten van een website. Neem geen te mooi om waar te zijn diensten aan, zoals een linkpakket wat je gegarandeerd bovenaan laat staan. En laat niet alleman optimalisaties aan jouw website verrichten. Het is en blijft een proces waar bovenop gezeten dient te worden. En niet aan te raden is om simpelweg geld tegenaan te gooien aan diensten of bedrijven die beloven na een maand je op de eerste pagina te hebben staan. Google en zijn algoritme worden slimmer, en uiteindelijk duurt eerlijk altijd het langst.