Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Basis van website optimalisatie

Basis van website optimalisatie
MijnHostingPartner

Basis van website optimalisatie

Het optimaliseren van een website kan op meerdere manieren worden opgevat. Of je nu de website wilt gaan optimaliseren voor klanten en de gebruikerservaring. Uit een marketing oogpunt met conversiepercentages, of aan de slag wilt gaan met het verbeteren van de snelheid van een website. Laten we een kijkje nemen wat er allemaal verbeterd kan worden aan een website zodra je hem een zekere periode al live hebt staan.

Met een website kan je nooit helemaal stil staan nadat je de website klaar hebt. Een website dient namelijk altijd wel enig onderhoud te hebben, in de vorm van beveiligingsupdates en het publiceren van nieuwe content. Al is het maar een nieuw product of adres wat ingevoerd dient te worden. Wil je meer bereiken met een website dan alleen een online visitekaartje, dan zal je hier meer werk in dienen te steken. In dit artikel gaan we even doornemen wat voor verbeteringen er te zijn te maken aan een website en hoe dit geoptimaliseerd kan worden. 

Verbeteren van de gebruikerservaring

De gebruikerservaring van je bezoekers is een erg belangrijke zaak, niet alleen voor de gebruikers zelf maar ook voor jouw posities in zoekmachines. Als jouw website niet fijn is in gebruik, vol staat met spelfouten of onprofessioneel taalgebruik. Of anderzijds zorgt voor veel gebruikers die gelijk de website weer verlaten na een aantal seconden, dan is dit een teken dat er werk aan de winkel is om de gebruikerservaring van een website te optimaliseren.

Een gebruikerservaring is dus een belangrijk item van optimalisatie, wanneer je de prestaties van de website wilt gaan verbeteren dan is dit een van de eerste items op de agenda. Kijk hiervoor bij een aantal punten en zaken die een gebruiker het meest gebruikt. En schakel bijvoorbeeld een buitenstaander in om jouw website even langs te gaan met een kladblokje met de instructie om te noteren wanneer er wat verbeterd kan worden. Ook is een belangrijke tool hierin die je kunt gebruiken Microsoft Clarity. Hierin zie je een hoop metrics zoals dit heet die je kunt gebruiken om de gebruikerservaring ook te peilen. Je kan namelijk met Clarity kijken hoe een individuele sessie eruitziet. Door middel van een gehele opname van de sessie die te bekijken is als een filmpje.

Aan het optimaliseren hiervan kan je dus bepaalde wijzigingen uitvoeren, stel bijvoorbeeld je menu ergens anders in. Zorg voor een betere lay-out of navigatie. Of structureer de opmaak van een pagina anders. Dit aspect is een aparte wetenschap en zijn een hoop mensen die alleen dit als beroep hebben. Als beginnende webmaster kan je hier kleine of grote experimenten voor uitvoeren. Houdt alleen de oude lay-out bij de hand als je snel terug wilt. 

Verbeteren van de websitesnelheid

Het verbeteren van de websitesnelheid zie je overal vermeld en wordt een hoop aandacht aanbesteed. Dit is ook in zekere mate een onderdeel waar Google rekening mee houdt. De snelheid en vooral ook geschiktheid voor Mobiele apparaten of schermen is een belangrijk onderdeel waar een groot deel van je website bezoekers gebruik van maken. Kijk dus daarom uit naar ook de gegevens van je mobiele gebruikers en hoe omgaan met jouw website. Om hiervoor te optimaliseren is het vaak het geval dat je knoppen groter maakt, tekst eenvoudig te lezen en bepaalde menu’s en lay-outs aanpast naar een simpelere weergave. 

De snelheid van een website wordt door een hoop factoren bepaald, een onderdeel wat hier natuurlijk centraal bij is. Is het hosting pakket en de server waarop deze website draait. Een website bij MijnHostingPartner.nl kan in meerdere pakketten thuishoren, indien je hier even over wilt overleggen dan kan je bij ons op de chat komen. De hoofdregel is met een website die gemaakt is in WordPress in een Totaal SSD pakket thuishoort, en een website met .NET in een van de .NET Core pakketten. Verder is een website te versnellen met caching op de server en op websiteniveau. Om hier alles uit te halen kan je even in onze kennisbank kijken, of ook weer even op de chat komen. We helpen je graag verder met het versnellen van je website!

Optimaliseren van conversies

Conversies zijn een gewenste actie die een bezoeker uitvoert op je website. Of dit nu in de vorm is van een aankoop, een klik op een advertentie of een sign up van je nieuwsbrief. Met een conversie bereik je een doel wat je voor jezelf hebt opgesteld voor de website. Dit kan dus uiteenlopen wat dit precies is, maar des te meer conversies des te beter je bezig bent. Met een website kan je via Google Analytics conversie acties aanmaken en bijhouden. Vaak wordt dit op maandbasis of weekbasis uitgedraaid in een rapport, die dan meegenomen worden in de wekelijkse meetings. 

Het optimaliseren van conversies is dus belangrijk om de website winstgevender te maken, dit doe je door bijvoorbeeld bepaalde styling toe te passen. Door het omgooien van je homepagina of bestelpagina. Een wijziging in je pakketten of dienstverlening. Of het toepassen van een andere aankoopprijs. Dit is ook weer een vak op zichzelf en hebben grote bedrijven vaak een toegewijd team voor. Kleinere bedrijven dienen hier wat flexibeler in te zijn of een externe partij erbij betrekken. Zo hebben wij bij MijnWebdesignPartner.nl de tools om je ook met dit soort vraagstukken verder op weg te helpen. Met onze SEO-pakketten en websites is verbetering snel te zien en ka hier ook zelf gemakkelijk wat in veranderd worden. Neem nu vrijblijvend contact op om te bekijken wat wij voor jouw bedrijf en website kunnen betekenen.