Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Een bedrijf uitbreiden naar andere landen

Een bedrijf uitbreiden naar andere landen
MijnHostingPartner

Een bedrijf uitbreiden naar andere landen

Om een bedrijf uit te breiden naar andere landen kan je te maken hebben met een waslijst aan taken en zaken die nagekeken dienen te worden. Een van de eerste stappen is echter om een domeinnaam te registeren voor het specifieke land en jouw website zo in te richten hiervoor dat dit het meest aansluit op de doelgroep. Dat behandelen we verder in deze blog post, laten we beginnen!

Zodra jouw bedrijf al een periode van de grond is zal er eens gekeken worden naar nieuwe markten,  de meest logische stappen voor veel Nederlandse bedrijven zijn Duitsland en België. Deze markten hebben beide echter een andere taal en hun manier van doen. Jij als bedrijf hebt dus de taak om je website en domeinnaam hierop aan te passen. Hoe je dit precies doet en waar je rekening mee moet houden behandelen we verder hieronder. 

Domeinnaam uitbreiden naar andere land extensies

Een domeinnaam maakt jouw bedrijf, het is verbonden met de identiteit en hangt een hoop mee samen. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat de domeinnaam voor de nieuwe markt bereikbaar is. Ieder land heeft zo wel zijn eigen domeinnaam extensie, en hun gevoelens hierbij. .NL is er al lange tijd mee bezig om het vertrouwen hierin solide te houden. Elke website wordt nagekeken op malware en kwaadwillende acties hierachter bij een .nl domeinnaam om ervoor te zorgen dat .nl zo veel mogelijk beschermd gehouden wordt. Dezelfde regels gelden niet voor elke domeinnaam extensie. Het is dus altijd even onderzoeken in jouw doelgroep waar het meeste vertrouwen in wordt gesteld en wat de meest gebruikelijke domeinnaam extensie in dat land. 

Sommige landen vereisen nog meerdere zaken voor het registreren van een domeinnaam. En geven alleen hun domeinen uit als er ook daadwerkelijk een adres geregistreerd staat voor het bedrijf in het land. Zo worden er maatregelingen genomen om hun domeinnaam extensie een betere reputatie te houden. Er is dan verder ook de keuze te maken of je de Nederlandse naam aanhoudt, of dat je juist dit vertaald of aanpast. We raden aan om meerdere domeinen dan te registeren wanneer je gaat vertalen. 

Huiswerk doen naar de doelgroep

Naast het domeinnaam is het belangrijk om ook enige huiswerk te maken naar de doelgroep in het bepaalde land. Wie zijn de bestaande spelers op de markt en hoe pakken zij dit aan. Je kan jezelf op de kaart zetten door bijvoorbeeld een betere servicegraad aan te bieden. Of je speelt juist in door een breder assortiment aan te bieden. Hoe dan ook is het belangrijk dat je kijkt hoe een speler meer in de markt thuis kan.

De doelgroep kan verder ook aangesproken worden in advertenties, binnen Google en Facebook advertenties bijvoorbeeld kan ook per land geselecteerd worden. Draai dus een paar advertenties speciaal voor het land waar jij binnen wil dringen om gelijk aan de slag te kunnen gaan. 

Talen aanpassen waar nodig

Talen is natuurlijk een van de eerste zaken die aangepast zal dienen te worden, met een nieuw land heb je in de meeste gevallen ook een nieuwe taal. Er zijn meerdere tools beschikbaar om automatisch een website te vertalen, in de meeste gevallen wordt hier ook een bureau of freelancer voor ingehuurd. Hoe dan ook is het van belang dat je de informatie beschikbaar hebt in de taal waar je zaken gaat doen. Of in ieder geval in het Engels beschikbaar hebt. Dit zorgt ervoor dat een groot deel van je nieuwe doelgroep de website verder kan lezen en hopelijk natuurlijk een conversie verricht.

Verdere overwegingen

Natuurlijk kan je ook te maken krijgen met andere regels en wetgevingen, een voorbeeld hiervan is met Google Analytics en het verzamelen van gegevens. Zodra je enige gegevens van klanten of website bezoekers opslaat dan is het vaak zaak dat je dit op een veilige manier doet. En dit waar nodig melden aan de bezoeker zelf. Dit kan je doen door de verbinding te beveiligen met een SSL certificaat, veilige wachtwoorden te gebruiken en op een verantwoorde manier met de data omgaan. Ook is het belangrijk dat je het duidelijk maakt aan de bezoeker en gebruiker wat er allemaal met deze gegevens gebeurt. Dit doe je door de nodige documenten aan te maken, zoals een Privacy Policy, Cookie Policy en een algemene voorwaarden pagina of document.

Dit vergt vaak nog het nodige werk om te achterhalen wat nodig is of vereist, we raden aan om hier een juridisch kantoor nog even onderzoek voor te laten verrichten. Of in ieder geval jouw documenten te laten reviewen. Dit zorgt ervoor dat je sterker in je schoenen staat mocht er wat foutgaan of anderzijds juridisch gebeuren.

Google heeft een gratis les beschikbaar gemaakt die jij kunt gebruiken om je verder voor te bereiden op het aanboren van een andere markt. Volg hem nu gratis: 

Ga jij ook jouw bedrijf uitbreiden naar een ander land? Laat ons de landkeuze weten! https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/expand-internationally