Gevonden worden binnen AI
Met de opkomst van AI zijn de traditionele werkwijzen via Google Zoekresultaten aardig opgeschud. Niet alleen binnen Google zoekresultaten zelf met resultaten van Gemini, maar ook bij andere partijen zoals ChatGPT, Microsoft Copilot, en Perplexity AI. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de stappen die je kan nemen om beter gevonden wordt binnen AI.
Voor het AI tijdperk zag de werkwijze van gebruikers er grofweg gezien zo uit:
Gebruiker heeft een vraag of is op zoek naar een product
Gebruiker gaat naar Google op zijn apparaat naar keuze en voert de zoekterm in
Als websitebeheerder deed jij je best om bovenaan deze zoekresultaten te staan met of een advertentie of natuurlijke resultaten
Gebruiker bezoekt jouw website en voert als alles goed gaat een positieve actie uit
Nu in het AI tijdperk kan dit heel anders lopen:
Gebruiker heeft een vraag of is op zoek naar een product
Gebruiker gebruikt AI of Gemini van Google om meer onderzoek te verrichten naar de vraag of product
AI geeft de gebruiker uitleg van verschillende bronnen, en presenteert in hapklaar formaat de conclusie
Gebruiker bezoekt of geen website meer, want de vraag is beantwoord, of gaat direct vanuit deze AI resultaten naar een website voor een aankoop
Ook speelt Sociale Media hierin een grote rol, waar gebruikers op een andere wijze worden geïntroduceerd op producten of diensten, zonder dat ze specifiek naar dit product op zoek waren. Dit door het in het blikveld komen door influencers en populaire kanalen.
Opschudding die AI veroorzaakt heeft
AI heeft dus een aardige opschudding in de werkwijze van niet alleen gebruikers, maar ook voor websitebeheerders zelf. Er is een verschuiving naar informatie direct vanuit AI te ontvangen, in plaats van individuele websites te bezoeken. Aankopen en bezoeken aan bijvoorbeeld blogs over een onderwerp of hobby lopen hierdoor terug, alhoewel dit nu nog met kleine percentages zal zijn, wordt dit in de toekomst natuurlijk meer en meer zodra dit meer geadopteerd wordt door mensen.
Externe vermeldingen zijn belangrijk
Vermeldingen buiten je website om waren ook bij Google al belangrijk, en werd rekening mee gehouden hoe vaak er gelinkt werd naar jouw website. Content bij anderen in de vorm van vermeldingen via backlinks, gastcontent, of participatie, wordt hierin ook opgemerkt door AI en rekening mee gehouden waar jouw website wordt genoemd in de resultaten van een term.
Content is (nog meer) de koning
Content wat niet geschreven is voor zoekmachines is al langere tijd belangrijk, ook voor Google zelf. Content waar je om de alinea een zoekterm expliciet noemt, of meer zoektermen in vermeld op een niet natuurlijke wijze is een van de tactieken die al langere tijd niet effectief is. En zelfs je resultaten kan schaden anno 2025. Een vloeiend verhaal waarin je op een natuurlijke wijze de term behandeld, en je ervaring en expertise in laat doorschijnen, zijn ook voor AI belangrijk.
Eigen bronnen van verkeer creëren
Het vertrouwen wat sinds jaren gesteld wordt op de grote partijen kan in veel gevallen misplaatst zijn, en websitebeheerders die hier enkel moeite in stoppen in de hoop gevonden worden zullen vaak op de lange termijn van een koude kermis thuiskomen. Door de razendsnelle ontwikkelingen hierin is het niet altijd met zekerheid te zeggen dat je de volgende maand ook weer 10.000 bezoekers vanuit organische zoekresultaten of Sociale Media blijft ontvangen. Het doel hierin is om met verschillende bronnen de mensen terug te laten komen en je te ontdekken. Het opbouwen van een eigen community door bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Kan onmisbaar zijn in tijden dat je zoekresultaten en vermeldingen binnen AI niet meer stabiel zijn.
Je eigen hosting pakket met een eigen domeinnaam waar jij daadwerkelijk een eigen stukje op het internet voor jezelf of je bedrijf opzij zet, blijft dus ook in de toekomst essentieel. Ook met je hobby blog, freelance website, of een website voor je MKB.
Neem nu een kijkje binnen onze hosting pakketten om te ontdekken hoe voordelig dit kan zijn om jouw online project op te zetten!
Bronvermelding en inspiratie voor Artikel: