Google AdSense Offerwall
Google AdSense heeft een nieuw beta programma gelanceerd voor een nieuw soort advertenties, laten we in deze blog post een korte kijk nemen naar wat voor soort advertenties dit precies zijn. En hoe jij hier als website eigenaar je voordeel mee kan doen om meer inkomsten te generen via Google AdSense advertenties.
Wat is het Offerwall Bètaprogramma?
Het Offerwall Bètaprogramma biedt je de kans om meer inkomsten te genereren via je meest betrokken gebruikers wanneer je Google AdSense advertenties actief hebt staan op je website.
Ontsluit eenvoudig nieuwe verdienmodellen voor bezoekers die regelmatig op je site komen.
Hoe werkt het?
Gebruikers kunnen je content vrij bekijken totdat ze een door jou ingestelde limiet voor paginaweergaven bereiken.
Na het bereiken van die limiet krijgen ze jouw Offerwall te zien.
Kiest een gebruiker ervoor om een korte advertentie (maximaal 30 seconden, video of beeld) te bekijken, dan krijgen ze direct weer toegang tot de site.
Willen ze geen advertentie zien, dan wordt de toegang beperkt tot de volgende maand, of totdat ze alsnog de advertentie bekijken.
Wanneer jouw website(s) die gebruikmaken van Google AdSense in aanmerking komen voor het Offerwall programma dan zal je hier een email over hebben gehad, die je ook uitlegt hoe dit te activeren valt. Wat neerkomt op deze functionaliteit instellen onder de soorten advertenties op je account.

Nieuwe soort Advertenties voor gebruikers die langer blijven plakken
De Offerwall advertenties worden dus ingezet voor gebruikers die langer blijven plakken op je website, en afhankelijk hoeveel paginaweergaven zijn ingesteld een advertentie serveert wat dus niet te skippen of te negeren is. Dit is dus een advertentie die aardig ingrijpend kan zijn, en is vergelijkbaar met advertenties die op bijvoorbeeld websites zoals YouTube verschijnen. Of dit ten goede komt van de gebruikerservaring van bezoekers op websites zal de toekomst moeten laten blijken, het vermoeden is echter dat dit niet een stap in de juiste richting hiervoor kan zijn. En eerder negatief kan uitpakken voor website eigenaars, zeker de kleinere website die dit actief heeft staan. De gebruiker zal wellicht eerder geneigd te zijn om naar een andere bron over te stappen, in plaats van een ingrijpende advertentie te accepteren.
Een keerzijde is hierin ook mogelijk, als je Offerwall advertenties aanzet en de reguliere advertenties hierna beperkt dan kan dit ook fijner zijn voor gebruikers. Door enkel een korte advertentie te zien, om vervolgens ongestoord of minder gestoord door advertenties vrij van je website gebruik kunnen maken.
Advertentieblokkers en website eigenaren
Met de blokkering van ondersteuning voor advertentie blokkers in Google Chrome en andere Chromium browsers is er een slag gedeeld aan gebruikers die gebruikmaken van advertentieblokkers. En velen die dus advertentieblokkers gebruikten zijn hier vervolgens van afgestapt, of overgestapt op een andere browser die dit wel ondersteund. De strijd die woedt tussen beide zijden, gebruikers en website eigenaars is in veel gevallen geen zwart wit kwestie. En beide zijden hebben hierin vaak gelijk, website eigenaren kunnen niet voor niets hun website draaien, en gebruikers die niet meer fatsoenlijk van een website gebruik kunnen maken door alle advertenties hebben ook gelijk met de wens om dit te blokkeren. Een gouden middenweg is hierin dus nog vaak het doel, met advertenties die relevant en niet storend zijn voor het bekijken van de content, en website eigenaars een kans geeft om inkomsten te generen.
De meningen zijn hier dus sterk in verdeeld, en we hebben in eerdere blog posts ook de Brave Browser behandeld als optie hierin. De Brave Browser is ook gebaseerd op Chromium en blokkeert alle advertenties, maar heeft aan de andere kant ook het Brave Rewards / Advertentie systeem. Waarin gebruikers BAT crypto kunnen doneren aan websites. Zo kunnen beide zijden tevreden gehouden worden. Het nadeel hierin is vaak wel dat de Crypto BAT sterk fluctueert, en voor velen geen optie kan zijn voor de langere termijn.
Wat denk jij wat hierin de doorslag of toekomst in zal zijn? Laat het ons weten via Sociale Media!
Ben jij ook op zoek naar de beste fundering voor jouw website? Neem dan nu een hosting pakket af bij MijnHostingPartner.nl!