Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Nieuw van SIDN - LogoMotive

Nieuw van SIDN - LogoMotive
MijnHostingPartner

Nieuw van SIDN - LogoMotive

Succesvolle pilots van het SIDN voor het opsporen van malafide domeinen op basis van logoherkenning

Een nieuwe proef van het SIDN, oftewel de partij achter alle .NL domeinnamen, heeft 200 websites ontdekt die onrechtmatig het logo gebruikten van de Rijksoverheid of Thuiswinkel gebruikten. Malafide domeinen die prooien op iedereen waar ze misbruik kunnen maken zijn helaas een realiteit op het internet.

Wij als hoster hebben hier ook vaak mee te maken en maken ook onze bijdrage aan het zo snel mogelijk offline halen van deze websites. De pilot van SIDN heeft het systeem hiervoor een naam gegeven, LogoMotive is het systeem wat via logoherkenning kan bepalen of een domeinnaam wel legitiem bezig is. Vele malware websites en gegevens verzameling websites poseren bijvoorbeeld als de Rijksoverheid, de RDW of een populaire bank om zo misbruik te maken hiervan. Met uiteraard ook gebruik van de vertrouwde branding van de organisaties om bezoekers de tuin in te leiden. Met het herkennen van het ongeldig gebruik van deze logo’s kan dus snel gezien worden door de organisaties dat dit niet legitiem is. 

Wordt toegevoegd aan de Merkbewaking service

De functionaliteit van LogoMotive wordt toegevoegd aan de merk bewakingsservice die SIDN grotere bedrijven aanbiedt om te gebruiken. Dit is mogelijk om ook voor alle bedrijven te implementeren, echter het budget hiervoor is dusdanig dat dit voor velen niet interessant zal zijn om te overwegen. 

Het gebruik van beeldmateriaal op een website

Elke website en bedrijf heeft zo zijn eigen stijl en logo op hun website, waarin het logo en het kleurenschema vaak een onderdeel uitmaakt van de identiteit van een bedrijf. KPN staat synoniem met de kleur groen, de Rabobank met de kleur Oranje en de Rijksoverheid met de blauwe kleur. Het gebruik van de kleuren is natuurlijk wat lastiger te bepalen, omdat er maar zoveel kleuren zijn waaruit gekozen kan worden. Maar het logo en de afbeelding die hierbij gevoerd worden is natuurlijk wel snel en eenvoudig te bepalen of dit legitiem is of niet. Het nieuwe systeem scanned hierop en bepaald of dit een legitieme bron is of ja of nee. Als dit niet het geval is dan wordt dit direct doorgestuurd naar het merk en kan direct de verdere stap ondernomen worden om het merk te beschermen. 

In een van de 200 websites en domeinnamen die hiervoor zijn offline gehaald in de pilot werd er doorgelinkt naar een legitiem domein van de Rijksoverheid, maar werd er met verdachte MX records gewerkt. Op een later stadium met gegevens verzameling kon dan een zeer gerichte aanval uitgevoerd worden op een overheidsinstantie die deze link gebruikte om in te loggen in een interne omgeving. Dit kan natuurlijk rampzalig uitpakken als dit ongemerkt blijft. Met het nieuwe systeem is dit gelijk eruit gehaald door het illegitiem gebruiken van het logo. 

Ook Thuiswinkel.org is positief over LogoMotive, er is namelijk ook voor Thuiswinkel al een groot aantal gevallen van misbruik voor geweest. Wat zeker bij een merk voor veilige webshops natuurlijk ontzettend belangrijk is. Misbruik van een logo van Thuiswinkel betekend natuurlijk directe imagoschade.  Aangezien dit de dienstverlening is.

Gebruik dus ook niet op jouw website zomaar beeldmateriaal of logo’s van websites of organisaties zonder expliciete toestemming. Als je hierin twijfelt neem dan altijd even contact op met de organisatie of website zelf. Je zal echter vaak een nee krijgen met dergelijke vraagstukken. Copyright en merkbescherming is altijd een gevoelige kwestie, die ook jij serieus dient te nemen.

Wil je meer lezen over LogoMotive? Kijk dan ook in het artikel van SIDN voor alle informatie

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/succesvolle-pilots-om-malafide-domeinnamen-op-te-sporen-op-basis-van-logoherkenning