Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Overstappen naar Google Analytics 4

Overstappen naar Google Analytics 4
MijnHostingPartner

Overstappen naar Google Analytics 4

Universal Analytics die een lange tijd de standaard was voor het verzamelen voor statistieken van je website, gaat helaas vervangen worden door een nieuwe versie van Google Analytics. 

Sinds een paar maanden is er nu een banner in beeld dat op 23 juli 2023 de gegevens hier niet meer in verzameld kunnen worden. Het is dus noodzakelijk om over te stappen naar of een andere statistieken tool, of naar Google Analytics 4. Laten we in dit artikel een kijkje nemen naar de opties. Des te sneller je gegevens verzameld met de nieuwe Google Universal Analytics des te beter. Aangezien anders op een gegeven moment niets meer wordt verzameld. Zet dit dus eerst op de lijst om te regelen in het nieuwe jaar. Des te meer gegevens heb je verzameld voor 2023. En kan je beginnen met een schone lei voor het verzamelen van de statistieken van je website hosting

Nieuw project starten binnen Google Analytics 4 

Om een nieuw project te starten binnen Google Analytics 4 kan je hier de instructies van volgen van Google die aangegeven worden. Dit is een kwestie van een nieuw project starten in Google Analytics 4 om hier vervolgens dezelfde website aan te koppelen. Het oude project van Google Universal Analytics is voorlopig eerst aan te raden om ernaast te houden, dan kan je namelijk nog een periode terugkijken naar je oudere statistieken indien nodig. De installatie assistent van Google Analytics 4 helpt je hierin ook verder op een stapsgewijze manier. Deze kan je starten en vinden in de volgende instructies: 

https://support.google.com/analytics/answer/10759417?hl=nl

Met het nieuwe project verzamel je dan gelijk de statistieken, zodra je de tracking code omzet naar de nieuwe Google Analytics 4 code. Dit doe je op de onderstaande manier. 

Tracking code vervangen op je website

De tracking code van Google Universal Analytics dient aangepast te worden om te gaan werken met Google Analytics 4. Dit werkt op verschillende manieren afhankelijk van hoe je dit hebt ingesteld. Binnen WordPress wordt dit vaak met een plug-in gedaan, en binnen anderen wordt dit direct in de header van je website gezet. Dit is vaak een los bestand binnen een thema of website. Ga dus na waarin je de oude code hebt staan en vervang dit in zijn geheel met nieuwe code zodra dit actief is. Je zult gelijk de realtime bezoekers dienen te zien, als dit niet het geval is dan kan dit op de foute plek zijn gezet. Of je moet de cache van je website nog even legen. Ook dit gaat vaak met een plug-in binnen WordPress.

Gebruikmaken van Google Analytics 4

Google Analytics brengt een hoop veranderingen met zich mee, voornamelijk op de achtergrond van de werking. Maar ook van het uiterlijk. Hier zal dus even een kleine periode aan aanwenning inzitten om dit geheel te gebruiken zoals je dit ook met Google Universal Analytics deed. De grootste verandering op de achtergrond is dat er niet meer volledig vertrouwd wordt op cookies om de statistieken bij te houden. Maar voornamelijk vervangen is met A.I. om de statistieken niet alleen te verzamelen maar ook om te zetten in de data.

Scrol dus een middagje door alle nieuwe functies en rapporten om je hiermee vertrouwd te raken. Er zijn ook een hoop introductie video’s te vinden op YouTube om dit wellicht wat overzichtelijker te krijgen. 

Vertraging in het verzamelen van data

Met het verzamelen van de data zal je als grootste verschil merken binnen Google Analytics 4 dat hier een vertraging van een dag inzit. De realtime resultaten zijn nog steeds wel in te zien, maar de dagrapporten zijn pas finaal na 24 uur. Dit zal je dus ook terugzien in de dagelijkse resultaten. Dat hier dus een dag overheen gaat voordat je jouw resultaten dus bij kunt houden. 

Dit zal dus voor de meeste mensen het grootste wennen zijn, verder zijn de rapporten en tips die binnenkomen ook iets anders in elkaar gestoken. Maar hier kan dus op je gemak naar gekeken worden hoe dit precies in elkaar steekt. Zodra je de nieuwe data verzameld kan dit ook een paar maanden duren voordat met A.I. suggesties voor rapporten worden aangemaakt. Het is dus zaak dat je al ruim voor juni overstapt naar Google Analytics 4 om hier het meeste uit te halen. 

Ben jij al overgestapt naar Google Analytics 4? Of ga je toch over op een andere optie zoals Microsoft Clarity of een lokale optie zoals Matomo? Laat het ons weten!