Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

WordPress voor het eerst in 18 jaar krimpend marktaandeel

WordPress voor het eerst in 18 jaar krimpend marktaandeel
MijnHostingPartner

WordPress voor het eerst in 18 jaar krimpend marktaandeel

Als hosting partner zijn ook wij nauw verbonden geraakt met WordPress over de jaren heen, waar de klant naar vraagt is natuurlijk belangrijk te ondersteunen. WordPress is voor de meeste bedrijven en particulieren de keuze omdat het eenvoudig is in gebruik. Content kan gewoon geschreven worden op een visuele manier, en door het grote aanbod van zowel gratis als betaalde thema’s is de lay-out van een website met een druk op de knop te regelen. Zoals elke markt komt er eens in de zoveel tijd verandering in. Laten we in deze blog post kijken waarom WordPress voor het eerst een dipje heeft, en wat hiervan de achterliggende oorzaken zijn. 

WordPress als Content Managent Systeem

WordPress heeft zijn positie bereikt door het ondersteunen en geschikt maken van vele verschillende websites en achterliggende besturingssystemen. Zolang PHP ondersteund wordt en MySQL kan WordPress draaien, met zijn uitzonderingen natuurlijk hierop wat het meest geschikt is. Verder is het aan de hand van vele verschillende plug-ins en thema’s die voor het grootste deel gratis te downloaden zijn uit te breiden totdat je een ons weegt. Met complete webshops die opgezet kunnen worden met WooCommerce tot een mooie slider op de homepagina voor jouw producten. Alles kan erop geplakt worden met een plug-in of thema om jouw website te vormen naar jouw wensen. Dit heeft zijn nadelen en voordelen. 

Waar WordPress in de laatste paar jaar mee bezig is om ervoor te zorgen dat thema’s geheel visueel te bewerken zijn, en een nieuwe editor die er gemaakt voor is om met blokken te werken. De implementatie hiervan is alles behalve snel te noemen echter en ging en gaat gepaard met de nodige problemen die naar boven komen. Andere spelers die hieronder behandeld verder worden hebben dit al sinds hun begin sneller voor elkaar gekregen om te realiseren.  

Elk Content Management Systeem gaat gepaard met zijn nodige updates en andere reguliere werkzaamheden, alleen met websites geheel in eigen beheer zal je hier eerder last van hebben of wat van merken. Elke update dien je namelijk zelf te installeren en ervoor te zorgen dat niet een van je plug-ins roet in het eten gooit. Vandaar dat je ook veel Managed WordPress hosting pakketten ziet verschijnen, ook bij ons uiteraard. Hier nemen wij dan de technische werkzaamheden voor je uit handen en zorgen ervoor dat jouw WordPress website veilig en online blijft.  

Andere spelers die op de markt erbij zijn gekomen

Over de jaren heen zijn er natuurlijk een hoop Content Management Systemen bijgekomen en in de vergetelheid geraakt, WordPress als een van de sterkste spelers op de markt heeft in zijn verleden alleen maar een stijgende lijn gezien in zijn gebruikers. WordPress is gratis, zelf te hosten en eenvoudig in gebruik. Het enige waarvoor betaald dient te worden is het hosting pakket, en de domeinnaam zelf. Zo kan iedereen al voor minder dan een weekje boodschappen dit bereiken. Met een Totaal SSD 25 pakket en .nl domeinnaam ben je op jaarbasis 42 euro ex btw kwijt. Voor vrijwel elk budget zal dit dus bereikbaar zijn om hun eigen website hiermee op te zetten. 

Andere spelers die erbij zijn gekomen hebben zich gefocust op de webshop markt, zoals Shopify, of juist op het maken van websites nog eenvoudiger te maken als dan met WordPress. SquareSpace en Wix zijn hier de prominente voorbeelden van. Hier heb je de mogelijkheid om geheel de website op te zetten met blokken en visueel aan de gang te gaan. Het welbekende sleuren en neerzetten maar dan met elementen waar je zelf geen enkele code of configuratie bestand van terugziet. Het maken van een website is dan geen opgave meer. En het proces is zo gestroomlijnd dat dit door iedere starter opgepikt kan worden. Het nadeel van dergelijke systemen is dat je eraan vastzit, je hebt hierin niet dezelfde vrijheid als je zou hebben met een WordPress website. Waar je wereldwijd terecht kan bij vrijwel elke hosting partij.  Voor het stroomlijnen en de websitebuilder vragen ze natuurlijk ook meer voor de kosten. 

Shopify, SquareSpace en Wix maken dus het marktaandeel van WordPress kleiner. Mede dankzij het vele adverteren wat ze doen op kanalen zoals YouTube, overige Sociale Media en het Google zoeknetwerk proberen ze hun doelgroep steeds verder uit te breiden. WordPress zelf is op dit moment nog steeds verweven met een bepaald thema keuze of vele plug-ins om hetzelfde voor elkaar te krijgen als SquareSpace of Wix, een volledige sitebuilder is bij WordPress wel te bereiken doormiddel van plug-ins als Elementor of Divi, maar zorgt met deze plug-ins voor zware websites. Die ook nog een keer extra plug-ins vereisen om optimaal te werken. Daarom is het door ons vaak aangeraden om voor een andere optie te kiezen, en al een gereed thema uit te zoeken die je al bevalt. En voor de echte sitebuilder ervaring nog te wachten tot WordPress dit geheel uitgeeft. 

Investering in snelheid en Google Pagespeeds scores 

WordPress voor het eerst in 18 jaar krimpend marktaandeel

Snelheid en gebruiksvriendelijkheid van een website gaat hand in hand samen en zijn van essentieel belang, niet alleen voor jouw scores in de verschillende zoekmachines. Maar ook voor de gebruikers. Snelheid is in de laatste jaren steeds meer een item geworden waar de focus op wordt gelegd. Met goede reden dus ook. Wij doen er alles aan om onze servers zo snel mogelijk te houden en de optimale dienstverlenging te leveren voor websites op de Nederlandse, Belgische en Duitse Markt. Met onze datacentra in Amsterdam en Utrecht zitten wij op de voorgrond voor de Europese markt en de belangrijkste internetknooppunten. 

Sitebuilders zoals SquareSpace en Wix hebben er de laatste jaren voor gezorgd dat naast hun eenvoudige setup van websites het ook makkelijk wordt gemaakt om de website snel te houden. Dit kunnen ze mede omdat alleen hun de code in de hand hebben. En dus een hoop problemen die WordPress niet zo makkelijk van zich opschudt voor kunnen zijn.  Door de opbouw van de WordPress core en zijn vele plug-ins, thema’s en meer van derde partijen is dit niet zo te regelen als wanneer je dit zelf in de hand houdt. 

WordPress heeft wel een team hiervoor aangemaakt, maar met de implementatie van de nieuwe sitebuilder die nu in beta beschikbaar is zal daar eerst de focus op gelegd worden voordat de snelheid serieus aangepakt kan worden. 

Wat denk jij? Zijn dit de eerste tekenen dat WordPress van zijn troon gestoten wordt? Of zal na het vrijkomen van de laatste updates van WordPress juist weer een stijgende trend aannemen? Als hosting provider zijn wij natuurlijk enthousiast wat de ontwikkelingen zullen zijn. En houden je hier natuurlijk op de hoogte van in onze blog posts en nieuws. Laat ons jouw mening weten via Sociale Media. 

Inspiratie en bronnen:

https://joost.blog/wordpress-market-share-shrinking/

https://wptavern.com/wordpress-community-attributes-declining-market-share-to-performance-issues-increased-complexity-and-the-lagging-full-site-editing-project