Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Zoekmachineoptimalisatie in 2024

Zoekmachineoptimalisatie in 2024
MijnHostingPartner

Zoekmachineoptimalisatie in 2024

Google zoeken is in 2023 aardig opgeschud door ontwikkelingen binnen Kunstmatige Intelligentie door OpenAI en Google Bard die openbaar en alom gebruikt werden. Binnen vrijwel elke branche zowel binnen als buiten de IT wereld heeft het zijn sporen achtergelaten en is het duidelijk dat we nog maar aan het begin staan van deze ontwikkelingen.

Beroepen die in het verleden zeker waren van hun bestaan kijken nu onzeker naar de toekomst. 

Daarbij zijn er ook in 2023 weer grote updates van Google uitgekomen, mede ook door KI en met de focus gelegd op “Helpful Content”, waarbij Google meer en meer kijkt naar de expertise van een schrijver, de persoon of team achter een website, de relevantie en leesbaarheid van de content, en nog meer de focus legt op unieke en behulpzame content. Websites en Sociale Media zoals Reddit hebben hier weer vaak de eerste plekken ingenomen voor vele zoekresultaten. 

Binnen onze eigen kringen zien we ook beroepen die het hardst zijn geraakt door deze ontwikkelingen, freelancers die hun werk hadden gemaakt van vertalingswerk en correctie hebben het bijzonder lastig gekregen om bovenuit te steken. Meer en meer voice over werk, media creatie, en content creatie, werd ook uitbesteed aan KI, en het is lastig om je werk tegen concurrerende prijzen en kwaliteit eruit te laten blinken. 

SEO of zoekmachine optimalisatie voor websites is echter niet iets wat op dit moment nog kant en klaar uitbesteed kan worden aan KI, en de rol hierin vereist veel als webmaster. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar wat jij kan doen in 2024 om jouw website op de kaart te houden, en KI te omarmen in plaats van aan te vechten.

Zoekmachineoptimalisatie in 2024

Focus leggen op Content die je lezers en bezoekers willen zien

Binnen elke website heb je een vorm van Content,  of de inhoud. Zonder heeft jouw website namelijk geen bestaansrecht. Content komt in vele vormen, maar de sleutel hierachter is dat jouw website informatie biedt die bezoekers graag willen zien.

Als voorbeeld kan je als tuinman jouw bedrijf op het internet promoten, en hier je laatste onderhouden tuinen toont, je uurtarief, en contact informatie. Dit zullen de meeste webmasters als goed en af verklaren, en het verder hierbij laten. Met Google Advertenties kan je vervolgens lokaal promoten om nieuwe projecten binnen te slepen.

Je kan echter ook verder en groter denken met een website. En bijvoorbeeld leuke tips voor het zelf onderhouden van een tuin schrijven op je website. Content in de vorm van: “Hoe en wanneer maai je het beste je gazon” Met natuurlijk jouw expertise die hierin doorschijnt. Dit is ook een vorm van adverteren en marketing, bezoekers komen namelijk mede hierdoor vaak op jouw website terecht. Die deze content lezen, leuk vinden, en toepassen. Je hebt echter ook mensen die realiseren dat jij als tuinman dit werk graag voor ze over neemt, en gelijk contact met je opnemen. 

Dergelijke content kan je goedkoop voor 0,01 cent per woord laten schrijven, en hier vervolgens zelf ervoor zorgen dat deze content geschikt is voor robots, door zoveel mogelijk sleutelwoorden erin proppen, en andere trucs toepassen, en publiceren op je website. Dit zal echter in 2024 niet meer verschijnen binnen de zoekresultaten. En deze werkwijze werkt al langer niet meer.

Waar Google namelijk de focus op legt in de laatste updates is de aantoonbare expertise van de schrijver die achter de content zit, en de autoriteit van je website en profiel. Als jij als tuinman met 20 jaar ervaring een leuk stuk content maakt, met die expertise aangetoond op je website en hierbuiten, dan zal dit dus zwaarder tellen dan menig andere tekst hierover. 

Kunstmatige Intelligentie gebruiken

Het is natuurlijk verleidelijk KI geheel te gebruiken voor je werk, en zelf achterover te gaan zitten, dit is echter geen strategie die op de lange termijn haalbaar is. Op een gegeven moment zal je tegen de lamp lopen. Waar KI ontzettend goed in is, is om het te behandelen als een persoonlijke digitale assistent. En je bijvoorbeeld 50 ideeën kan geven voor een probleem of vraagstuk waar jij er maar 5 kon bedenken. Ook is het bijzonder goed geschikt in het grove uitwerken van repetitief of eenvoudig werk, waar je zelf nog een keer overheen kan gaan om het jouw persoonlijke smaak te geven. 

Naarmate KI verder ontwikkeld zal het beter en vaker gebruikt kunnen worden voor ook meer werk. Jouw werk als webmaster is om hier altijd een beter en persoonlijker resultaat voor te kunnen ontwikkelen dan dat KI dat doet. Je zal dus moeten samenwerken en bovenop dienen te zitten op alle laatste ontwikkelingen. 

Wat betekend dit voor jouw als website eigenaar?

Als hosting partij is een groot deel van onze klanten eigen ondernemer, en heeft een eigen website en eigen email adres bij ons toevertrouwd. Met deze diensten kan je als ondernemer jezelf op de kaart zetten en professioneel communiceren met zowel jouw klanten als leveranciers, en jouw website gebruiken om nieuwe klanten binnen te slepen en bestaande klanten te behouden en serveren. 

Om jouw website relevant te houden en niet alleen te vertrouwen op advertenties is het optimaliseren voor Google Zoeken altijd een pilaar geweest als website eigenaar om aan te bouwen. In 2024 zal je hier dus nog meer moeite in dienen te stoppen om de content op een website naar de hoogste standaard te tillen. En meer tijd en geld investeren in de creatie hiervan. Van mooie (unieke) afbeeldingen tot een prettig te lezen tekst. Het investeren hierin kan zijn vruchten afwerpen voor iedere onderneming met een online aanwezigheid. 

Wat zie jij in als grootste uitdaging van 2024? Ben jij van plan om meer te investeren in de content creatie? Of verschuift jouw focus in zijn geheel naar het adverteren? We zijn benieuwd naar jouw plannen! Laat het ons weten. 

 Inspiratie voor dit artikel: 

https://www.searchenginejournal.com/seo-experts-predictions/503049/