Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Advertentieplaatsingen op een website

Advertentieplaatsingen op een website
MijnHostingPartner

Advertentieplaatsingen op een website

Wanneer je advertenties wilt gaan serveren op je website dan heb je een aantal opties hiervoor hoe je dit wilt gaan doen. Het is ook afhankelijk van met welk advertentienetwerk je in zee bent gegaan of gaat op welke manier dit geregeld wordt. Laten we eens kijken hoe dit in zijn werk gaat en wat je allemaal kunt gaan gebruiken om advertenties weer te geven op jouw website. 

Advertenties zijn een groot inkomen voor menig webmaster en zorgen ervoor dat vaak zonder directe actie of aankoop toch een inkomen kan worden gegenereerd uit een website. Dit maakt advertenties nog steeds of misschien nog wel meer de keuze voor menig informatieve website of blog om een inkomen te generen. Maar met welk advertentienetwerk kan je in zee gaan op jouw website? En waar laat je vervolgens de advertenties precies zien? Hier duiken we in deze blog post wat dieper op in. 

Advertentienetwerken

Er zijn een aantal advertentienetwerken waarvoor je kunt kiezen om advertenties weer te geven op jouw website, veel maken echter gewoon gebruik van de Google marktplaats voor advertenties. Maar dan met een eigen spin hieraan met vaak meer RPM, en hogere CPC. Voor meer inkomsten. Google AdSense vormt vaak de instap voor iedereen die met een websiteadvertenties wilt laten zien. Dit omdat Google AdSense een lage barrière heeft om lid van te worden. En zolang jouw website gevuld is met de kernzaken en zoon 10 artikelen aan content heeft word je vaak al geaccepteerd. De Privacy, Cookie en over ons pagina’s zijn hierbij ook belangrijk. 

Sommige andere advertentie netwerken hebben een hogere eis om hier lid van te worden. Zo kunnen er eisen worden gesteld aan het verkeer wat ontvangen wordt per maand. En heb je bijvoorbeeld 100.000 bezoekers per maand nodig om verder dan de voordeur te komen. En kunnen hier ook nog eisen aan gesteld worden uit welk land of landen dit verkeer van ontvangen wordt. Het is daarom belangrijk om te kijken of je aan de eisen voldoet voordat je hier een overweging over maakt. Dit om jezelf tijd en moeite te besparen. 

Kijk dus even in je analytics en bij hun eisen of FAQ-pagina, dan kan je snel zien of je hier al in aanmerking voor komt. 

Automatische plaatsingen

Automatische plaatsingen van advertenties zijn anno 2022 vrijwel overal wel mogelijk, het grootte voordeel hiervan is dat dit haast geen werk van jouw kant vereist. Het is alleen even activeren en verder vergeten. Alleen is af en toe eens een experiment uit te voeren of jouw inkomsten nog verhoogd kunnen worden. Met een automatische plaatsing zorgt Google of jouw advertentienetwerk ervoor welke advertenties worden weergegeven aan de individuele bezoeker. Hoeveel advertenties er worden weergegeven en waar. Zelf hoef je hier in principe dus niets aan te doen. 

Dit is natuurlijk voor iedereen die een passieve manier zoekt om inkomsten te laten generen uit zijn website de manier om voor te gaan. Met minimale moeite kan jij dan vervolgens de focus leggen op het creëren van content om je bezoekers te bedienen. En dus niet kostbare tijd verliezen met het steeds bezig zijn met je advertenties erin zetten en te optimaliseren. Daarom kiezen een hoop content creators en webmasters die er alleen voor staan om dit op een automatische wijze te laten plaatsen. Een onderdeel minder waar je dan niet steeds bezig mee hoeft te zijn. Wanneer je een team hebt dan kan je er wel voor kiezen om dit handmatig te plaatsen. 

Handmatige plaatsingen

Handmatig advertenties neerzetten op je website kan goed uitpakken maar ook slechter dan automatische plaatsingen. Het voordeel hier natuurlijk is dat je zelf meer de keuze hebt waar en hoe jouw website eruitziet met de advertenties. Het nadeel is dat je hier en meer tijd per artikel en pagina mee kwijt bent. En dat je ook de verkeerde keuzes kunt maken voor de locaties van je advertenties. Meer hierover later in dit artikel.

Een handmatige plaatsing van jouw advertentie op een website kan goed uitpakken wanneer je hier intiem mee bekend bent, indien je bijvoorbeeld weet wat jouw bezoekers willen en jouw advertenties kunnen waarderen op specifiek plekken. Dan kan je dit beter met handmatige advertenties erin zetten. Wanneer je echter geen harde data hebt of dit op de gok doet dan kan dit ook negatief uitpakken. Je moet maar denken dat bezoekers die helemaal geen advertenties willen zien gebruikmaken van adblockers. Maar veel gebruikers beseffen dat dit een noodzakelijk iets is. Voor niets gaat immers de zon op. En website hosting is niet gratis, alhoewel voor een zeer scherpe prijs bij MijnHostingPartner.nl. 

Handmatige plaatsingen is dus iets voor de ervaren gebruiker naar mijn mening, veel beginners en webmasters die hier simpelweg de tijd niet voor hebben raad ik aan om de automatische plaatsingen te gebruiken van jouw aanbieder. En hier af en toe een a b test voor uit te voeren, of een ander experiment wanneer je denkt dat een website beter kan presteren. 

Waar zet je de advertenties het beste neer? 

De beste plekken om advertenties neer te zetten is waar ze het meest in het oog vallen, als je vanuit het standpunt gaat dat erop geklikt en naar gekeken dient te worden. Met bijvoorbeeld pop up advertenties en volledige weergave van een advertentie zal je echter ook meer bounces zien op je website. Het is namelijk altijd een afweging van gebruikerservaring en inkomsten. Traditionele plekken voor advertenties zijn middenin een artikel of stuk tekst. Aan de zijkanten waar lege ruimte staat naast de content. En in de header en footer plekken van een website. Daarnaast is er ook voor te kiezen om dit interactief te maken, groter en kleiner en ga zo nog maar even door. De realiteit is echter dat dit ook weer per materie en website kan verschillen wat het beste werkt. Daarom hebben de grotere advertentienetwerken hier ook A.I. op staan om telkens kleine experimenten uit te voeren en aan de hand hiervan gelijk te kijken wat het beste werkt. Dit kan je als handmatige advertentie plaaster wel nabootsen. Echter nooit tot het niveau dat een A.I. dit kan uiteraard. 

Aan jou dus de keuzes voor het netwerk waar je mee in zee gaat, en op welke manier je vervolgens je advertenties aanbiedt. Wat zijn jouw ervaringen op het gebied van het tonen van advertenties? Laat het ons weten via Sociale Media! We horen jouw ervaringen graag.