Gratis informatie aanbieden op je website
Als zzp'er of bedrijf wil je natuurlijk dat potentiële            klanten je vinden en overtuigd raken van jouw expertise en toegevoegde waarde.            Een goede manier om dit te bereiken is door gratis informatie aan te bieden op            je website. Hiermee kun je niet alleen waarde bieden aan je doelgroep, maar ook            laten zien dat je kennis hebt van jouw vakgebied. In deze blogpost geef ik je            enkele tips over hoe je gratis informatie kunt aanbieden op je website, en wat            voor voordelen dit kan bieden aan niet alleen je bezoekers, maar ook aan de            zoekmachines.
E-books en White papers
    Een e-book of White paper is een digitale publicatie die            meer informatie biedt over een specifiek onderwerp. Door het aanbieden van een            e-book of White paper op je website kun je jouw kennis en expertise delen met            je doelgroep. Je kunt ervoor kiezen om deze publicaties gratis aan te bieden in            ruil voor een e-mailadres van de lezer, waarmee je een e-maillijst kunt            opbouwen en deze kunt gebruiken voor marketingdoeleinden. Het e-book of White            paper kan je over vrijwel alles in je branche houden, kijk hier voor inspiratie            naar jouw populairste pagina’s of diensten. En de meest gezochte onderwerpen op            je website of binnen de Google Zoekmachine. Google Trends is hier een goede            tool voor om te bepalen wat de interesse is. Van dit onderwerp kan je            vervolgens een e-book of White paper maken. 
Het maken hiervan zelf is vaak een project waar enige maanden werk in gaan zitten, realiseer je dit dus wel voordat je hieraan begint. Dit kan gemaakt worden in een tekstverwerker zoals Word, en een eventuele lay-out kan in een tool zoals Canva eenvoudig worden gemaakt.
Blogposts
    Door regelmatig te bloggen over onderwerpen die relevant            zijn voor je doelgroep, kun je waardevolle informatie delen en je expertise            laten zien. Schrijf goed onderbouwde artikelen die jouw lezers helpen om            problemen op te lossen of kennis te vergroten. Door waarde te bieden in je            blogposts, zullen bezoekers sneller geneigd zijn om terug te keren naar je            website en contact met je op te nemen. Blogs zijn vaak ook de manier om ervoor            te zorgen dat jouw website en diensten meer op de kaart komen, je kan namelijk            in blog posts ervoor zorgen jouw vaste pagina’s meer content erachter krijgen.            Wat dus ook weer ervoor kan zorgen dat dit stijgt in de zoekresultaten. Blog            posts zijn ook goed te delen op Sociale Media, zorg daarbij voor mooie            omslagfoto’s die ervoor zorgen dat de aandacht snel gevestigd word.  
Video's en podcasts
    Video's en podcasts zijn goede manieren om informatie te            delen op een meer persoonlijke manier. Door te praten over onderwerpen die            relevant zijn voor je doelgroep en het geven van tips en advies, kun je            waardevolle informatie bieden en je expertise tonen. Daarnaast kun je met            video's en podcasts jouw persoonlijkheid en professionaliteit laten zien. Vaak            op een wat directe basis dan in blog posts of geschreven tekst. Publiceer zowel            je podcasts als Video’s niet alleen op je website hosting zelf, maar ook op YouTube en            Spotify. Dat kan er naast nog zorgen dat je ook via deze kanalen nog gevonden            wordt.
Gratis tools of downloads
    Je kunt ook gratis tools of downloads aanbieden op je            website, bijvoorbeeld een template, checklist of calculator. Hiermee bied je            niet alleen waardevolle informatie aan je doelgroep, maar trek je ook meer            verkeer naar je website. Bezoekers kunnen deze tools of downloads gebruiken om            hun problemen op te lossen, wat uiteindelijk kan leiden tot meer vertrouwen in            jouw diensten. Hiervoor is vaak het wel noodzakelijk dat je weet hoe je kunt            programmeren, maar kan je ook uitbesteden zodra je het idee hebt uitgewerkt. Ga            daarvoor wel in zee met een betrouwbare partij.
            
Houd er rekening mee dat het aanbieden van gratis informatie            op je website een slimme strategie kan zijn om potentiële klanten aan te            trekken en hen te overtuigen van je expertise en toegevoegde waarde. Zorg er            echter wel voor dat de informatie die je biedt van hoge kwaliteit is en dat het            relevant is voor je doelgroep. Hiermee vergroot je de kans dat bezoekers            terugkeren naar je website en uiteindelijk klant bij je worden. Maak dus ook            slim gebruik van gratis tools of downloads om ervoor te zorgen dat jij bovenuit            kan steken!
        
