Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Grote veranderingen aan een website maken

Grote veranderingen aan een website maken
MijnHostingPartner

Grote veranderingen aan een website maken

Wanneer je al een poosje een website hebt lopen draaien dan kan je op een gegeven moment beslissen om een grote wijziging te maken. Denk bijvoorbeeld aan een ander uiterlijk in de vorm van een thema. Een nieuw domeinnaam of zelfs een geheel ander Content Management Systeem. Met dergelijke wijzigingen zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Laten we dit even in deze blog post bespreken. 

Waarom wil je een grote verandering aan je website maken?

Het is soms niet een kwestie van willen met een grote verandering aan een website, maar meer een spoedgeval. Met bijvoorbeeld een groot lek in een thema van WordPress of ander thema kan het zo zijn dat je wel moet overstappen op een gehaaste manier. Met een Content Management Systeem zoals WordPress kan dit vrij makkelijk en zonder problemen of veranderingen. Maar toch kan dit een groot impact hebben op jouw dagelijkse scores op het gebied van het aantal bezoekers vanuit zoekmachines zoals Google.

Een tweede reden om een dergelijke grote verandering te maken aan een website kan zijn dat jouw website niet meer ondersteund wordt of geschikt is voor apparaten zoals mobiel of tablets en hierdoor wel een grote verandering nodig heeft. Wanneer je niet geschikt bent voor dergelijke apparaten loop je een hoop kansen mis qua bezoekers en omzet.

Nieuwe websites die hierdoor wel geschikt zijn voor mobiele apparaten kunnen hierdoor voor een prettige ervaring zorgen voor nieuwe bezoekers en aan jouw bestaande klanten laten zien dat jouw bedrijf niet stilstaat in de tijd. Veel restaurants of hard en software bedrijven kunnen nog altijd vaak gebruikmaken van een website die in kale HTML is gemaakt en weinig toevoegt in vergelijking met een visitekaartje. Een interactieve website hosting die relevante informatie biedt aan bezoekers en hun kan informeren, activeren en motiveren. Kan voor een veel prettigere ervaring zorgen met jouw bedrijf website. 

Wil je meer te weten komen over het laten maken van een website? Dan kan je ook eens een kijkje nemen bij onze partner MijnWebdesignPartner.nl, hier leveren wij voor elk bedrijf een passende oplossing die modern, veilig en snel beschikbaar is aan jouw klanten. 

Wat wordt aangeraden door Google? 

Websites hebben natuurlijk in vrijwel elk geval het doel om gevonden te worden door de grootste zoekmachine, en dat is natuurlijk Google. Het is daarom vaak raadzaam om naast het zelf maken van de website ook de regels of richtlijnen van Google in acht te nemen. Google heeft namelijk als doel om gebruiker het beste resultaat te serveren voor een zoekopdracht. Of dit nu een advertentie is of een regulier organisch zoekresultaat. 

Google heeft onlangs in een interview of wekelijkse update vermeld dat het vernieuwen van een website webhosting qua uiterlijk niet zo veel impact zal hebben op de zoekresultaten. Als dat nieuwe uiterlijk echter voor een betere ervaring zorgt voor de eindgebruiker dan kan dit op de langere termijn wel voor betere zoekresultaten zorgen. Ook werd vermeld dat een simpele wijziging in de siteurl of van www naar non www overschakelen binnen een week ook wel geregeld en correct moet zijn. Het verplaatsen van een complete website naar een nieuw domein en een nieuwe URL structuur zal lastig zijn voor Google om te interpreteren, en zal URL voor URL nagelopen en geredirect moeten worden. Voor iedereen die hierover nadenkt zal hier dus twee keer achter zijn hoofd voor moeten krabben. Dit kan namelijk drastische gevolgen hebben voor jouw bedrijf en de resultaten hiervan. 

Ook kan je denken dat dit toch alleen maar impact kan hebben op jouw organische resultaten. Maar ook geldt dit voor de advertentie kosten, als klanten of mogelijke klanten op jouw advertentie klikken en hier snel weer wegklikken dan kan hier een negatief resultaat voor ontstaan. En kan er bij Google ook voor zorgen dat de kwaliteit score omlaag gaat, waardoor jouw website bijvoorbeeld meer zal moeten betalen om helemaal bovenaan te staan dan jouw concurrent. 

Webdesign en ervaring van de klant is dus altijd een grote takeaway die bij dergelijke zaken gelden. Wanneer je besluit om over te stappen qua thema dan zal je erop moeten letten dat jouw URL’s hetzelfde blijven, en dat jouw klanten deze ervaring ook als prettig ervaren. En als je besluit om over te stappen naar een nieuw domein met een ander Content Management Systeem, dan zal je hier aardig je huiswerk voor moeten doen om ervoor te zorgen dat dit correct verloopt. En alsnog zou dit maanden kunnen duren voordat al jouw pagina’s weer correct geïndexeerd worden in Google.

Kijk dus altijd goed uit bij grote veranderingen binnen jouw website en verricht je huiswerk door het maken van een complete inventarisatie van de URLs door bijvoorbeeld de huidige sitemap op te slaan. En hier goed op te letten dat alles correct doorverwezen wordt. Verder kan je dus altijd ook een beroep doen op onze dienstverlening binnen MijnWebdesignPartner.nl. We helpen je graag verder om ook jouw website tot nieuwe hoogtes te brengen.