Heb je als Coach of Consultant een eigen website nodig?
Als ZZP'er in de consultancy- of coachingbranche is het            hebben van een sterke online aanwezigheid van vitaal belang. Een website is een            krachtig hulpmiddel dat je kunt gebruiken om jezelf te presenteren, je            expertise te tonen en potentiële klanten aan te trekken. In deze blogpost            zullen we bespreken waarom het hebben van een website een van de belangrijkste            investeringen is die je kunt doen als ZZP'er in deze industrie. En de website            kan zelf gemaakt worden om de investering zo klein mogelijk te houden, zodat            het voor elk budget gestart kan worden!
Professionele uitstraling en geloofwaardigheid
    Een professionele uitstraling en geloofwaardigheid kan de halve            strijd al zijn als je jouw eerste cliënten wilt gaan benaderen, stel je benaderd            jouw eerste cliënten, en je geeft ze een email adres om het eerste contact te            leggen. Als jouw email adres enkel een gratis adres is zoals van gmail, outlook            of een andere gratis provider. Dan straalt dit geen vertrouwen uit. Met een            eigen website en een eigen email adres kan je het onboarding proces veel gestroomlijnder            maken, en tevens veel professioneler. 
Een goed ontworpen website geeft je direct een professionele            uitstraling en vergroot je geloofwaardigheid als consultant of coach.            Potentiële klanten zullen eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan als ze            een overzichtelijke en aantrekkelijke website kunnen bezoeken waarop ze meer            informatie over jouw, je expertise, de diensten of pakketten en de prijzen            hiervan kunnen vinden. Het hebben van een professionele website straalt            vertrouwen uit en wekt het gevoel dat je serieus bent in je vakgebied. 
Informatie en expertise delen
    Een website biedt je de mogelijkheid om waardevolle            informatie en expertise te delen met je doelgroep. Door blogposts, artikelen en            whitepapers te publiceren op je website kun je jezelf positioneren als een            autoriteit in jouw vakgebied. Dit helpt niet alleen bij het aantrekken van            potentiële klanten, maar ook bij het opbouwen van een reputatie als betrouwbare            bron van informatie en advies. Dit kan ook haarfijn aansluiten met een Sociale Media            aanwezigheid. Je website vormt dan de thuisbasis voor alle vragen, en de            mogelijkheid om direct in contact te komen, of gelijk het eerste kennismakingsgesprek            in te plannen. 
Online vindbaarheid
    Een website zorgt voor een online vindbaarheid, en neemt een            hogere positie in dan bijvoorbeeld Sociale Media dit kan. Een website heb je            namelijk geheel zelf in de hand, en kan je functionaliteit op zetten wat je            niet kan op een Sociale Media platform. Potentiële klanten zullen            hoogstwaarschijnlijk online zoeken naar consultants of coaches voordat ze een            beslissing nemen. Door een website te hebben die is geoptimaliseerd voor            zoekmachines, vergroot je de kans dat potentiële klanten jouw website vinden in            de zoekresultaten. Dit kan leiden tot meer organisch verkeer en potentiële            klanten die specifiek op zoek zijn naar jouw expertise. Hier is zeker de content            op de website bij van toepassing, door hier goed de aandacht aan te besteden kan            je ervoor zorgen dat jouw website bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Voor            bredere zoektermen kan je jouw blog posts afstemmen om hier meer verkeer naartoe            te brengen. 
24/7 beschikbaarheid
    Een website stelt potentiële klanten in staat om op elk            moment informatie over jou en je diensten te verkrijgen. In tegenstelling tot            fysieke kantoren of winkels, is een website over de gehele wereld 24/7            beschikbaar. Dit betekent dat geïnteresseerde klanten op elk moment van de dag            of nacht kunnen zoeken naar de informatie die ze nodig hebben en contact met je            kunnen opnemen. Dit vergroot je bereik en geeft potentiële klanten de vrijheid            om op hun eigen tempo te verkennen en beslissingen te nemen. Zo neem je de            mogelijke druk weg die juist averechts kan werken. 
Leadgeneratie en contactmogelijkheden
    Een website fungeert als een krachtige leadgeneratietool. Je            kunt formulieren op je website plaatsen waar potentiële klanten hun            contactgegevens kunnen achterlaten in ruil voor waardevolle content, zoals een            e-book of een gratis consult. Dit stelt jou in staat om leads te verzamelen en            met geïnteresseerde personen in contact te komen. Daarnaast kun je ook je            contactgegevens duidelijk vermelden op je website, zodat potentiële klanten            direct contact met je kunnen opnemen. 
Het maken van jouw Consultant of Coaching website
    Er zijn een hele hoop tools en manieren die je kan gebruiken om jouw website te gaan maken, veruit de meest gebruikte en voor vele gebruikers de fijnste tool is WordPress. WordPress heeft namelijk een fijne interface die je net zo kunt gebruiken als bijvoorbeeld Microsoft Word om jouw website content in te maken, en kan met een druk op de knop aangepast worden naar jouw wensen. Met vele duizenden gratis en betaalde thema’s kan je ook in een keer het uiterlijk van jouw website bepalen. En met plug-ins kan je enige functionaliteit toevoegen die je wellicht mist, zoals ook een complete online cursus module.
Start dus nu ook jouw coaching en consulting onderneming! En            neem nu jouw hosting pakket af om de eerste stappen te maken. 
