Omgaan met backlink verzoeken

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Hoe snel wordt nieuwe content geindexeerd door Google?

Wanneer je met zorg een nieuwe blogpost of pagina hebt geschreven en gepubliceerd
Lees meer

Hoeveel opslagruimte heeft een e-mailaccount echt nodig?

We krijgen vaker de vraag hoeveel ruimte je nodig hebt voor een mail adres
Lees meer

Meerdere domeinen toevoegen aan je hosting

Vrijwel ieder bedrijf start up freelancer of hobby blogger begint met 1 domeinnaam
Lees meer

Omgaan met backlink verzoeken

Zodra je een website live hebt staan voor enige tijd, en hierop een email adres vermeld hebt staan, dan zal je ongetwijfeld bekend zijn met verzoeken die hierop binnenkomen om een backlink uit te wisselen. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe je hier mee om kunt gaan, en waar je op moet passen. 

Backlinks zijn ook in 2025 nog een waardevolle aanwinst, je dient hier echter goed op te letten dat deze relevant zijn en waardevol. Zelf backlinks verzamelen is vaak een vak apart, maar wat doe je met alle backlink verzoeken die jij binnenkrijgt binnen jouw website? Zie voor alle tips de onderstaande stappen. 

99% van de verzoeken kunnen direct de prullenbak in

Zoals de realiteit is van veel op het internet, de meeste verzoeken die binnen zullen komen zal SPAM zijn of anderzijds niet relevant om te overwegen. Het is belangrijk om enkel naar betrouwbare partijen te linken en links terug te ontvangen. Het kan namelijk schade veroorzaken van beide kanten. De schade neemt meestal de vorm aan van een lagere score in zoekmachines zoals Google. En jouw positie en reputatie hierin. 

Het is hierdoor belangrijk om niet naar jan en alleman te linken, en er rekening mee te houden dat 99% van de verzoeken die binnenkomen als SPAM kunnen worden beschouwd. Pak de volgende check list erbij om te bepalen of een backlink onder SPAM valt of overwogen kan worden: 

Kijk naar het email adres

Indien je het verzoek binnenkrijgt op je email adres, dan is altijd eerst naar de afzender te kijken. Is dit een gratis email adres zoals van providers als Gmail, Outlook, of een provider die je niet herkend? Dan kan deze gelijk verplaatst worden naar de prullenbak. Een website eigenaar die geen eigen email adres heeft opgezet zal niet serieus zijn. Ook worden hier vaak derde partijen voor ingezet om backlinks te generen, voor de meeste zal hier hetzelfde gelden. En niet relevant zijn voor je om te overwegen. 

Kijk naar de website / domeinnaam die het verzoek verstuurd


Naast de afzender die al een goede indicatie kan zijn, is het domeinnaam waarnaar gelinkt wordt ook vaak een teken of dit relevant is. Heeft het domeinnaam niets met jouw branche te maken? Of is het onderwerp van de website totaal niet relevant? Dan is deze ook gelijk naar de prullenbak te verplaatsen. Kijk altijd wel uit met het bezoeken van de websites die vernoemd worden. Dit kan ook in plaats van enkel maar SPAM gevaren bevatten zoals Malware of virussen. Bij twijfel dus gelijk verwijderen, en websites die vernoemd worden waar je interesse in hebt altijd en enkel in een veilige browser openen.

Kijk naar de inhoud van de mail zelf

De inhoud of tekst van de mail zal ook een indicatie zijn of dit een legitiem verzoek is of SPAM. Spreken ze je aan met je naam of contactinformatie van de website? Of spreken je ze alleen aan met een algemene begroeting? Indien het laatste dan zullen ze geen huiswerk hebben verricht naar wie achter de website steekt, en dus vaak enkel maar lukraak website eigenaren gemaild hebben. Dergelijke verzoeken kunnen ook direct de prullenbak in.  

Fouten in spelling en andere onprofessionele indicaties zullen ook onder SPAM vallen. 

De 1% verder beoordelen of je hier een link mee wilt uitwisselen

Nadat je de meesten eruit gefilterd hebt met de bovenstaande stappen kan je hierna verder bepalen of de backlink uitwisseling een goed idee is. Het domeinnaam waar het om gaat is een check van te doen met bijvoorbeeld de backlink checker van Ahrefs. Dit geeft je een idee of dit al een “sterk” domeinnaam is, of nog weinig toegevoegde waarde heeft. Je kan echter ook overwegen of je toekomst ziet in het domeinnaam en de website, en kijken of dit zin heeft als langdurige investering. 

Zelf ken je natuurlijk jouw branche het beste, en vanuit jouw ervaring is te bepalen of je de website die hierom vraagt een toekomst in ziet. Samenwerken met kennissen en anderen in de branche kan juist een manier zijn om beide partijen omhoog te krijgen.  

Ontvang jij veel backlink verzoeken voor jouw website? Of filter je deze er standaard al uit binnen je email adres? Laat het ons weten hoe jij hier mee omgaat en wat jouw ervaringen zijn! 

Nog opzoek naar voordelige en snelle hosting voor jouw volgende project? Neem dan een kijkje binnen de hosting pakketten van MijnHostingPartner.nl voor meer informatie en gelijk aan de slag te gaan!