Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Taken bijhouden voor je website

Taken bijhouden voor je website
MijnHostingPartner

Taken bijhouden voor je website

Een website maken en onderhouden kan in de meeste gevallen een hoop werk zijn. Om dit voor jezelf op een rijtje te houden zijn er een aantal manieren om dit voor jezelf op orde te houden. In dit artikel delen we een aantal tips voor het bijhouden van updates en de verdere taken die met een website komen te kijken. 

Met een website komen er altijd meer werkzaamheden bij als wanneer je wellicht verwacht, een website is namelijk in de meeste gevallen niet een stilstaand object. Maar groeit samen mee met je bedrijf of wensen voor de website. Dit is een proces wat vaak niet over 1 dag gaat.  En dient daarom altijd op orde gehouden te worden. In dit artikel geven we een aantal tips hoe je dit kunt bereiken.

Tools gebruiken om verschillende taken bij te houden en te tracken

Er zijn verschillende gratis tools te gebruiken die je in staat stellen om orde in de chaos te scheppen. Met tools die bereikbaar zijn op het internet kan je ervoor zorgen dat jouw workflow beter georganiseerd wordt. En dat je hier geen zaken en dus kansen voor je website webhosting laat liggen. 

Trello

Met Trello zullen al vast een aantal mensen mee bekend zijn, Trello is een tool die populair is bij vele bedrijven en scholen om studenten en werknemers een duidelijk werktraject te laten volgen. Zeker met grotere projecten kan je een takenlijst maken die ervoor zorgt dat je makkelijk kan doorstrepen. Wanneer je een taak afhebt plaats je hem naar bijvoorbeeld een “Klaar” lijst of onder review indien hij nog even bekeken dient te worden door je werkgever. Op die manier kunnen website updates, nieuwe content en andere taken gemakkelijk ingezien worden en afgestreept. Dit is een tool die ik voornamelijk ook veel gebruik voor eigen websites om duidelijk te hebben wat voor taken nog openstaan. Het werkt ook bijzonder motiverend om dit zo ingesteld te hebben staan. 

Ook een kleine tip, er is ook een lijst aan te maken met enige Lange termijn doelen, zoals het bereiken van de eerste 1000 bezoekers, de eerste 50 stukken content, etc. Dit geeft je altijd een langer perspectief waar je naartoe wilt werken met de website. 

Clockify

In Clockify kan je vervolgens ook taken aanmaken en deze bijhouden hoeveel tijd je ermee bezig bent. Wanneer je door moet factureren naar een klant of überhaupt de uren dient door te geven. Dan is dit een makkelijke wijze om dit te bereiken. Er zijn vele tijd tracking programma’s beschikbaar. Na er een aantal verschillende geprobeerd te hebben kom ik altijd terug naar Clockify vanwege de prettige interface. 

Google spreadsheets of vergelijkbaar

Google Spreadsheets of Microsoft Excel is een oude vertrouwde stand-by methode om taken bij te houden en kan eigenlijk net zo gebruikt worden als Trello. Houdt verschillende taken bij en vink ze af of geeft ze een kleurtje wanneer je ze voldaan hebt. Dit geeft dezelfde workflow organisatie als vele andere tools. Maar grote kans bestaat dat je al een van deze twee tools gebruikt. Het is dus niet noodzakelijk om hier speciaal lid te worden van een andere tool. 

Updates en werkzaamheden agenderen 

Updates en werkzaamheden zoals back-ups opschonen kunnen het beste voor jezelf in de agenda worden gezet. Op die manier krijg je altijd een reminder om deze terugkomende taken af te ronden. En kan je dus altijd weer terugvallen op je agenda wanneer je even niet weet waar je dient te beginnen.

De agenda van onze webmail is natuurlijk te gebruiken, of je kan even dit instellen in een lokale agenda zoals bijvoorbeeld Outlook. Hierin kan je dan de werkzaamheden bijhouden en voor jezelf op een rijtje houden. Dit helpt je om de werkzaamheden ook correct uit te voeren. 

Terugkomende taken voor je op orde houden

Er zijn een aantal terugkomende taken die je met elke website wel terugziet, dit kan omschreven worden in een aantal verschillende onderdelen. 

Terugkomende taak van het verwerken van updates

Het updaten van websites is een essentieel onderdeel voor niet alleen het veilig houden van jouw website. Maar ook het bijhouden van enige problemen. Plug-ins en andere onderdelen zoals je gebruikte thema hebben met elke update wel een aantal bugfixes en verbeteringen. Wanneer je dit bijwerkt dan maak je hier dus altijd gebruik van de laatste (hopelijk betere) versie. 

Het beheren van back-ups en het controleren hiervan

Het op orde houden van je back-ups is ook een taak die belangrijk is voor het veilig werken met je website. Er kan namelijk altijd wat foutgaan. Back-ups dienen op een aantal verschillende plekken dienen opgeslagen te worden. Een kan op onze hosting gelaten staan, een op een lokale computer of harde schijf, en Een op een cloud dienst, bijvoorbeeld van MijnBackupPartner.nl. In het ergste geval kan je dan altijd nog terug naar het tijdstip van de laatste backup. 

Het controleren van de backup is vaak ook een taak die je even in acht dient te nemen. Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat de grootte hiervan hetzelfde, minder of juist veel groter is geworden. Dan kan je vaak al raden dat hier iets niet helemaal klopt. Dit kan je dus dan snel oppakken en controleren om op te lossen. 

Het schrijven en publiceren van nieuwe content

Nieuwe content is niet alleen belangrijk op jouw website, maar is ook van groot belang op plekken zoals Sociale Media. Dit zorgt ervoor dat je interactie blijft houden met jouw doelgroep en dit geeft ook een positief signaal af naar zoekmachines. Het publiceren van nieuwe content op jouw website kan gezien worden in de vorm van Blog posts. Of juist nieuwe producten of verdere pagina’s die dienen worden toegevoegd. Een website kan nooit genoeg content hebben.

Het helpen van klanten en bezoekers

Klantenservice is natuurlijk een onderdeel van elke bedrijfswebsite of webshop. Er zijn altijd vragen en oplossingen die aangeleverd dienen te worden. Zelfs al verkoop je alleen maar een ebook op je website. Dergelijke zaken lopen vaak via mail, maar kunnen ook op andere plekken plaatsvinden. Taken en verzoeken die hieruit ontstaan kunnen weer in tools zoals Trello en Excel worden gezet om dit niet alleen voor jezelf maar ook voor je team helder te houden

We hopen dat je wat tips kunt halen uit deze blog post! Mocht je samen willen groeien met jouw partner in Hosting, MijnHostingPartner.nl, kom dan bij ons en sluit nu jouw hosting pakket af. Voor een scherpe jaarlijkse prijs voor minder dan een week boodschappen beschik je al over de laatste techniek en mogelijkheden voor jouw website en email.