Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Tips voor het promoten van je website als ZZP'er

Tips voor het promoten van je website als ZZP'er
MijnHostingPartner

Tips voor het promoten van je website als ZZP'er

Als ZZP’er ben je vaak afhankelijk van je website voor het binnenhalen van nieuwe klanten en het promoten van je bestaande werk. Om deze website en per saldo jouw diensten te promoten kan je verschillende manieren gebruiken. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar welke bronnen en manieren je kan gebruiken om jouw website als ZZP’er te promoten. 

Sociale media kanalen die te gebruiken zijn

Sociale media is een krachtige tool die door een groot aantal bedrijven succesvol wordt ingezet om hun diensten of producten te promoten, Sociale media kan zowel zonder directe kosten ingezet worden, als ook betaald door advertenties in te zetten. Als ZZP’er die net begint kan je denken dat je hier wellicht nog geen genoeg budget voor hebt. Echter kan met Sociale Media op een vrij laagdrempelige methode al betaalde advertenties worden ingezet. Met een goede advertentie en een kleine investering, met een kleinere maar specifieke doelgroep kan je bijvoorbeeld al duizenden mensen bereiken voor minder dan 50 euro. Afhankelijk van het Sociale Media kanaal uiteraard en het onderwerp. 

Wees dus niet huiverig om hier mee te beginnen als starter, de juiste ogen op jouw diensten kan al gauw resulteren in jouw eerste klanten. Waardoor je jouw diensten kan uitbreiden, meer kan investeren en het opstarten van jouw bedrijf als ZZP’er. 

Tips voor het promoten van je website als ZZP'er

Sociale Media kanalen die vaak ingezet worden zijn: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, Pinterest en Snapchat. Het is afhankelijk van jouw doelgroep welke kanalen het beste hierin aansluiten. Kijk dus ook naar je eigen Sociale media activiteit, en doe een onderzoek naar het ledenaantal van groepen. Veel media zal echter vandaag de dag zich uiten in video vorm, met de opkomst van het 60 seconden en verticale vormgeving die je terugziet op YouTube, Instagram en TikTok. 

Zoekmachineoptimalisatie voor het binnenhalen van verkeer met relevante zoektermen

Zoekmachineoptimalisatie blijft een belangrijke bron van verkeer van vele websites, dit is grof gezien het verschijnen op een hoge positie of de eerste pagina van relevante zoekopdrachten die mogelijke klanten kunnen uitvoeren. Als je bijvoorbeeld als ZZP’er een zaak hebt geopend voor het verkopen van zelfgemaakte meubels dan zijn zoekopdrachten als: 

  • Handgemaakte eettafelstoelen
  • Eikenhouten tafel
  • Handgemaakte meubels

Dit zijn natuurlijk ontzettend interessante zoekopdrachten om hoog te verschijnen in de zoekopdrachten. Dit kan je ook weer oppakken op sociale media waarin je korte verticale video’s maakt van je laatste projecten. Met tegelijkertijd aparte landingspagina’s te maken voor deze zoekopdrachten. Of blog posts hierover te schrijven. Zo zet je breed in om ervoor te zorgen dat je publiek krijgt naar je website hosting toe. Om ultiem gezien natuurlijk deze bezoekers om te zetten in een order en betalende klanten. Dergelijke diensten zijn vaak ook lokaal of met een regio verbonden. Probeer dus de focus te leggen op “eikenhouten tafel Ede”, hier zal je ook vaak merken dat de competitie hierin minder aanwezig is dan de algemene termen. 

Advertenties inzitten 

Advertenties zijn op meerdere manieren in te zetten, zoals online als offline zijn advertenties vaak krachtige tools om klanten binnen te halen. Online kan er geadverteerd worden op Sociale Media, het Google Zoeknetwerk en Displaynetwerk. Of hier kan ook op specifieke websites geadverteerd worden. Bijvoorbeeld door affiliate marketing in te zetten, of rechtstreeks advertentie ruimte in te kopen op populaire websites in jouw branche.  Voor elk budget is er wel een optie beschikbaar om jouw diensten aan te prijzen via advertenties. 

Email marketing

Email marketing is vandaag de dag nog steeds een krachtige tool om jouw diensten of producten te marketen. Email nieuwsbrief abonnees hebben vaak namelijk al een emotionele connectie met jouw werk, en maken vaak uit van een reis die een klant aflegt. Van het ontdekken of bewustwording van je bestaan, tot het inschrijven van de nieuwsbrief om vervolgens een betalende klant te worden. 

Samenwerking met andere bedrijven 

Met andere bedrijven of ZZP’ers samenwerken kan ook een manier zijn om je meer op de kaart te zetten, het samenwerken met een project of  dienstverlening kan je ook toegang geven tot een bestaand klantenbestand. Als voorbeeld met de meubelmaker kan er een houtlak bedrijf worden benaderd voor een vaste samenwerking. Dit kan beide partijen goed doen, het houtlak bedrijf heeft mooie projecten die ermee worden uitgevoerd. En de meubelmaker heeft een vaste leverancier voor een product wat elk van zijn projecten wel nodig heeft. Door de wederzijdse voordelen zijn er altijd wel partijen te vinden die hier voor open staan. Zorg echter voor een professionele benadering bij dergelijke projecten. En mail vanaf je eigen mail adres met het domeinnaam van je ZZP bedrijf. Mails die verzonden worden naar bedrijven met een gratis mail leverancier zoals Gmail zullen niet serieus worden genomen.   

Ook zijn beurzen hier een goede plek voor om handen te schudden met andere bedrijven en ZZP’ers in hetzelfde veld, en kan je vaak door het uitwisselen van visitekaartjes leuke connecties opdoen. Controleer dus of in jouw branche dergelijke bijeenkomsten zijn, of andere startup conferenties. 

Ben jij ook enthousiast over jouw ZZP onderneming? Deel jouw website met ons via Sociale Media!