Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Waarom je zoekopdrachten op je website moet bijhouden

Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be
Waarom je zoekopdrachten op je website moet bijhouden

Of je nu een website hebt waarbij je blog posts deelt, een bedrijvenwebsite hebt of een portfolio. Wanneer je een zoekfunctie op je website aan hebt staan. Dan dien je deze ook bij te houden in je rapporten. Dit kan je namelijk unieke insights geven in hoe bezoekers omgaan met jouw website. En welke artikelen je eerst op de lijst dient te zetten om te maken. Laten we alle voordelen behandelen en hoe je dit precies bijhoudt in dit artikel.

Bij veel Content Management Systemen heb je standaard de mogelijkheid om een zoekfunctionaliteit toe te passen in een widget op jouw website. Dit doe je simpel in WordPress bijvoorbeeld in de standaard functionaliteit. En kan je gemakkelijk doen in vele andere Content Management Systemen. En natuurlijk zelf inbouwen in jouw eigen gemaakte websites.  Zoekopdrachten zijn met de meeste methoden dan vervolgens in te zien binnen Google Analytics of andere statistieken tools, zolang er maar bijgehouden wordt wanneer er een pagina bezocht wordt. Voor mijn voorbeeld uit dit artikel gebruik ik een Nederlandstalige website die gemaakt is met WordPress, en daardoor elke zoekopdracht laat zien binnen Google Analytics met de URL toevoeging: /?s= 

Dit is dus uitstekend vervolgens in Google Analytics te filteren in je resultaten. Laten we zien hoe jij dit kunt doen voor jouw website!

Google Analytics gebruiken om zoekresultaten in te zien

Zoekresultaten kan je natuurlijk goed gebruiken om te bepalen waarover jouw volgende artikel dient te gaan. Met een kleine filter actie kan je snel inzien waarnaar gezocht wordt. Hiervoor ga je naar Google Analytics, en vervolgens naar paginaweergaven, selecteer je het tijdsbestek waar je dit voor in wilt zien. Raad aan om hier eerder een aantal maanden voor te selecteren, en vervolgens in het filter invoeren: /?s= om alleen pagina’s te laten zien die gezocht zijn. Enige resultaten die ik hier in mijn persoonlijke website terugzag waren vrij komisch in mijn ogen, maar er waren er ook een paar bij die uitstekende ideeën zijn voor nieuwe artikelen. Hier een paar die ik komisch vond: 

Waarom je zoekopdrachten op je website moet bijhouden

En hier het exacte scherm waar je dit dient in te geven in -> Gedrag -> Site content -> Alle pagina’s. 

Waarom je zoekopdrachten op je website moet bijhouden

De website in kwestie heeft niets te maken met auto’s of kaas overigens. Dit laat je maar zien hoe gebruikers omgaan met je website. Er zijn echter wel goede ideeën te vinden van artikelen die toegevoegd kunnen worden, of bestaande artikelen die nog uitgebreid dienen te worden met keywords of stukken informatie. Dit geeft je dan meer content op de website, en sluit daardoor beter aan op de wensen van je bezoekers. 

Verder suggesties oppakken en verwerken

Met deze makkelijke tip kun je dus snel inzien binnen Google Analytics wat voor zoekopdrachten worden ingegeven in je website, en hoe je dit kunt verwerken in jouw website. Om dit verder op te pakken en uit te breiden kan je ook suggesties van klanten verzamelen in een lijst of notitie. Vraag aan klanten aan het einde van een artikel of in de footer van een website om suggesties. Doe dit door bijvoorbeeld een formulier hierin te zetten. Of een link naar de contact pagina. Dit is echter een stap die niet veel bezoekers zullen maken. Bij MijnHostingPartner.nl vragen we ook altijd om suggesties voor onze kennisbank om dit nog beter te maken. Met een paar artikelen krijgen we bijvoorbeeld suggesties om dit beter te maken via de online chat. Of via ons mail adres wat we hiervoor hebben opgericht. Zo kunnen we beter begrijpen waar klanten en bezoekers tegenaan lopen, en zo onze hosting geschikt maken voor iedereen!

Een andere krachtige tool hiervoor is social media, door jouw website aan te melden voor twitter of andere social media kanalen sta je namelijk nader in contact met jouw klanten. En kunnen ze gemakkelijk toevoegingen achterlaten, zonder die extra stap te hoeven nemen van een email verzenden, een account aan te maken of een formulier in te vullen. 

Allemaal manieren om jouw content op je website beter geschikt te maken voor bezoekers en gebruikers. Pas dit dus nu toe aan jouw website om ook hier het beste uit te halen voor jouw website. En hier ook een succes van te maken!