Overzicht Control panel


In dit artikel gaan we de basis bespreken van het control panel, het control panel is te bereiken via de volgende link:
https://control.mijnhostingpartner.nl

Wanneer je een pakket of dienst bij ons afneemt dan ontvang je de noodzakelijke inloggegevens voor het control panel op jouw email adres. Hiermee kun je vervolgens inloggen op bovenstaande link.
Als je de inloggegevens niet meer weet of bent kwijtgeraakt dan kun je contact opnemen met onze helpdesk om de gegevens opnieuw toegestuurd te krijgen.

Je bent nu ingelogd, het eerste wat je ziet is het volgende scherm:

Overzicht Control panel



In dit scherm kun je alle instellingen van jouw diensten of producten zien, het voorbeeld hierboven is van een totaalpakket. Het totaalpakket heeft alle functies nodig voor een website en email. Aan de rechterkant van het scherm kun je jouw informatie inzien, hier is dit ook te wijzigen.
We zullen de lijst afgaan met alle opties:

  1. Bij Space statistics kun je de statistieken inzien van jouw hosting space, bijvoorbeeld jouw aantal domeinen op dit pakket of uw gebruikte schijfruimte. Ook is hier de optie om een backup van jouw totale hosting space te maken. Dit raden wij altijd aan om te doen wanneer jouw site gereed en af is.
  2. Domains laat jouw domeinen zien, hier zijn de DNS instellingen tevens in te stellen. Hier kun je ook een subdomein bijvoorbeeld toevoegen.
  3. Onder FTP accounts kun je een FTP account aanmaken/ herstellen, een ftp account wordt gebruikt om toegang te krijgen tot jouw bestanden via een FTP client zoals FileZilla.
  4. File manager wordt gebruikt om jouw bestanden in te zien die op jouw hosting space staan, hier kunnen tevens de schrijfrechten ingesteld worden op jouw bestanden. Voor zwaardere werkzaamheden raden wij echter aan om FileZilla te gebruiken. Dit werkt sneller.
  5. Scheduled Tasks. Dit is een functie die gebruikt kan worden wanneer je een taak wilt laten automatiseren. Met deze functie kun je bijvoorbeeld automatisch elke woensdag een backup laten wegschrijven van jouw website.
  6. Onder websites kunt u de instellingen inzien van uw web site. Hier zijn website pointers in te stellen of een redirect aan te maken.
  7. Hier vind je het IP adres van jouw hosting space. Wanneer je het standaard pakket heeft dan zal hier geen IP adres worden weergegeven. Dit zijn namelijk gedeelde IP adressen, oftewel of 1 IP zitten meerdere websites/klanten. Als je de add-on eigen IP heeft dan krijg je een eigen.
  8. Hier kun je een statistieken site aanmaken, dit kun je vergelijken met bijvoorbeeld een dienst zoals Google Analytics.
  9. In de Web app gallery kun je programma's zoals Wordpress of Joomla in een aantal handelingen installeren.
  10. tot punt 14 heeft te maken met jouw email adressen, hier zijn mail accounts aan te maken en te beheren en de overige instellingen.
  11. Mail Aliases , hier kunnen mail adressen aangemaakt worden als aliassen. Dit is een instellingen voor het dupliceren / samen laten werken van accounts.
  12. Mail Groups. kunnen op de volgende manier worden ingesteld. Dit zijn verzamelingen van mail accounts.
  13. Mail lists , de mailing lijsten kunnen hier worden ingesteld.
  14. Mail Domains. hier worden de mail domeinen opgeslagen. Wanneer dit verwijderd wordt ben je alle mail kwijt.
  15. Tot 19 heeft betrekking tot de databases, met een standaard totaal pakket zonder add-ons heb je geen rechten op een MS-SQL database. Hier is het alleen mogelijk om een MySQL database aan te maken. Die kun je aanmaken onder MySQL 5.x

MySQL databases zijn onbeperkt aan te maken in het control panel en te beheren via PHPmyAdmin. Met deze databases kunt u bijvoorbeeld een WordPress of Joomla site opstarten.