Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Mobielvriendelijke website test van Google

Mobielvriendelijke website test van Google
MijnHostingPartner

Mobielvriendelijke website test van Google

Mobielvriendelijkheid voor een website is een belangrijke factor bij een hoop aspecten. Met een handige en snelle test van Google zelf kan je gelijk inzien of jouw website hier wel geschikt voor is. Laten we in deze blog post langsgaan wat dit precies is, en hoe je dit kunt gebruiken om jouw website te verbeteren. 

Maak nu de test via de volgende link, en lees het artikel verder!

Waarom mobielvriendelijkheid ook voor jouw website belangrijk is 

Mobiele apparaten worden onderhand meer gebruikt dan de laptop of desktop, vrijwel de gehele westerse wereld bezit wel over een mobiel apparaat wat kan omschreven worden als een smartphone. En dit breidt zich ook in een vliegensvlug tempo uit over de gehele wereld. We hebben het hier over cijfers in de biljoenen gebruikers. Jouw website zal niet al deze biljoenen gebruikers beschouwen als jouw doelgroep, maar het is vrij zeker te zeggen dat jouw beoogde doelgroep ook onder de smartphone gebruikers valt. Als jouw website hier niet geschikt voor is, of je nog doorlinkt naar een mobiel subdomein. Dan loop je vaak dus een hele hoop gebruikers mis, en daardoor omzet. 

Met de meeste moderne methoden om een website te maken hoef je hier niet meer zo te stil te staan als voorheen, aangezien vrijwel ieder Content Management Systeem wel rekening mee houdt.  Het is echter nog steeds wel noodzakelijk om hier bij stil te staan, en de keuze van een thema dus wel er goed voor zorgt dat deze er ook op alle schermformaten er goed uitziet. En dat jouw afbeeldingen gecomprimeerd worden etc. 

Mobielvriendelijkheid van jouw website heeft er direct mee te maken hoeveel gebruikers succesvol van jouw website gebruik kunnen maken, en daarom ook direct verbonden is met de omzet. Hoe jij die ook verdient op jouw website. Als een webshop bijvoorbeeld niet correct op mobiel werkt, de advertenties niet weergegeven worden of jouw affiliatie links niet werken op mobiele apparaten. Dan knibbelt dit dus elke keer mee aan je omzet. Daarom is dit een item wat bij iedere webdesigner hoog op de lijst staat om zo goed mogelijk te maken. 

Geeft alleen niet het totale beeld

Enkel de test doen geeft niet het volledige beeld, dit controleert namelijk enkel een aantal basis zaken op de aangegeven pagina. Om meer inzicht te krijgen is het raadzaam om jouw website hosting te koppelen aan Google Search Console. Mocht je dit nog niet gedaan hebben dan kan je dit op de volgende wijze direct doen met behulp van onze kennisbank handleiding hiervoor: 

Met Google Search Console kan je in de rapporten verder inzien welke onderdelen van je website nog verder geoptimaliseerd dienen te worden. Per onderdeel en pagina is dan direct in te zien wat het probleem is, en vaak een link gegeven wordt naar meer informatie hoe je hier dit verder kunt oplossen of verbeteren. Vaak komt het neer op een aantal key punten, zoals het ervoor zorgen dat jouw website afbeeldingen en media geoptimaliseerd zijn voor elk schermformaat. Je lettertype goed te lezen blijft op kleinere schermen. En jouw website snel in te laden is op elk apparaat. 

Foutmeldingen of verbeterpunten vinden voor jouw website

Zodra je de foutmeldingen of verbeterpunten dus hebt gevonden van jouw website met betrekking tot mobiele apparaten dan kan je hier gelijk verder op testen. En het valideren door een controle aan te vragen van Google. Je ontvangt dan een email aan het gekoppelde email adres van Google Search Console. En een paar dagen later rapport terug of dit in orde is of niet. Dit is tevens op een wat directere wijze te testen door gebruik te maken van Google Lightspeed in je Google Chrome browser, om hier vervolgens mij gelijk te testen of de pijnpunten zijn verholpen. 

Het kan zijn dat bepaalde plug-ins, thema’s, PHP versies en dus grote afbeeldingen hier vaak de boosdoener van zijn. Elke website is wat dat betreft anders en zal dus uitgespit dienen te worden om dit zo goed mogelijk te krijgen. Dit is echter dus wel de tijdsinvestering waard, want elke bezoeker die niet weg klikt vanuit zijn smartphone browser is weer een mogelijke klant erbij.  

Heb jij al het rapport gecontroleerd? Welke tools en informatie gebruik jij het vaakst voor deze werkzaamheden? Laat het ons weten via Sociale Media!