Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Wat is User Experience?

Wat is User Experience?
MijnHostingPartner

Wat is User Experience?

In de website en online marketing wereld zijn er een hoop verschillende termen en afkortingen die gebruikt worden in de dagelijkse werkzaamheden. User Experience is hier een van. En staat voor de Gebruikerservaring van niet alleen klanten op je website, maar van elke bezoeker die hier gebruik van maakt. Laten we in deze blog een kijkje nemen naar hoe dit precies bij te houden is met een website, en hoe je hier stappen voor kunt zetten om te verbeteren. 

Des te meer mensen je tevreden kan stellen met het gebruiken van je website des te beter dit kan uitpakken. Dit kan vertalen naar meer aankopen, meer contact formulieren die ingevuld worden, of anderzijds contact met je opnemen. Gebruikerservaring verbeteren kan dus een positief effect hebben op een hoop verschillende onderdelen van je website. Met enkele stappen is dit ook snel te verbeteren. Lees snel verder!

Gebruikerservaring meten op een website

De gebruiker ervaring meten op een website kan eenvoudig zijn, en kan met een statistieken tool bijgehouden worden. Naar aanleiding van je gemiddelde resultaten kan je dan conclusies trekken. Het is wel vaker noodzakelijk om een langere tijd gegevens bij te houden en van een grotere gebruikerspool. Conclusies trekken onder de 1000 gebruikers is vaak niet geheel accuraat. En kan het verkeerdere beeld geven. 

Met een statistieken tool zoals Microsoft Clarity en Google Analytics kan de data van de gebruikers worden verzameld en gebruikt. Het is wel zaak dat je hiervoor dan een cookie melding verklaard. Aangezien dit gegevensverwerking is. 

Individuele gebruikerservaringen periodiek bekijken

Naast een groter net werpen en van een grotere pool gebruikers de resultaten van bij te houden, kan je ervoor ook zorgen dat je de individuele resultaten eens in de zoveel tijd bekijkt. Je kan dan van individuele gebruikers het gehele traject eens een keer bekijken,  hoe is de gebruiker binnen gekomen? Welke pagina’s zijn bekeken?  Is er een interactie geweest met een bepaalde knop? Enzovoort. Met individuele gebruikers kan je kijken wat er zoal gedaan wordt om jouw website te gebruiken en waar wellicht meerdere mensen tegenaan lopen in het gebruik. 

Conclusies zijn hier niet altijd uit te trekken, maar er kan wel een idee worden opgedaan of een willekeurige gebruiker vindt wat hij of zij zoekt.  

Heatmap bijhouden om te zien waar gebruikers het meeste op klikken

Heatmaps houden bij waar al jouw gebruikers op klikken en mee interacten, je kan dan vaak zien of een bepaalde actieknop goed werkt. En of je bijvoorbeeld een menu wat anders dient in te richten. Of een advertentie toch maar beter weg kan laten. Met een Heatmap krijg je een snel idee van wat er zoals geklikt en gebruikt wordt op je website en kan je van al jouw gebruikers snel een indruk krijgen wat er verbeterd kan worden. 

Een heatmap is mogelijk om op te vragen met Microsoft Clarity, er zijn ook andere software pakketten die dit mogelijk maken. Zowel gratis en betaald. Hier is zelf onderzoek naar te doen wat het beste bij jouw wensen aansluit. 

Rondvraag doen 

Periodiek een rondvraag maken bij gebruikers van je website kan ook een waardevolle insight geven in de User Experience van bepaalde gebruikers. Het is vaak zaak om hier een gevarieerd aantal gebruikers voor te kiezen. En bijvoorbeeld iemand te kiezen die voor het eerst je website heeft gebruikt, en iemand die er bijvoorbeeld elke week wel op terugkomt. Zo kan je zien wat ervaren gebruikers ervan denken, en wat de nieuwe gebruikers vinden. Dat kan je dan vervolgens gebruiken om verbeteringen te maken. 

User Experience verbeteren 

Om de User Experience te verbeteren is helaas niet 1 stap of weg voor in te slaan, met elke website en elke doelgroep kan dit namelijk wat anders zijn. Er zijn echter wel een aantal maatregelingen en regels die je kan volgen om de User Experience in zijn algemeen zo goed mogelijk te houden. En dat is door gebruik te maken van een website thema of design wat ook gebruiksvriendelijk is op mobiele apparaten en schermformaten. Prettig te bedienen is met een helder menu zodat mensen hun informatie kunnen vinden. En de website snel ingeladen is op elk apparaat. 

Dat begint dus vaak met een goed hosting pakket te kiezen voor jouw website, voor de meeste webmasters zal een Totaal SSD pakket afdoende zijn. Indien je de website maakt in ASP.NET of .NET dan hebben we hier de speciale pakketten voor, en ook hebben we Managed WordPress pakketten beschikbaar. Indien je nog twijfelt over de keuze dan kan je nog even contact met ons opnemen. We helpen je graag verder met de keuze voor een pakket.